Steeds meer Brusselse politici vragen zich af of de plannen voor een vermindering van het aantal autorijbanen op de Tervurenlaan, een Vlaamse strategie is om het verkeer uit Vlaanderen af te koppelen van de hoofdstad. Maar zowel het Brussels mobiliteitskabinet als de Vlaamse coördinator van de plannen ontkennen dat.
Discussie rond Tervurenlaan: 'Brusselse isolatiestrategie? Wel integendeel'
"Brussel vreest perfide strategie achter Vlaamse fietspaden", kopte De Standaard vanochtend nog over de testfase die na de zomer drie maanden lang zal plaatsvinden op de Tervurenlaan. Enkele weken geleden beweerde de burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoit Cerexhe (CDH) al hetzelfde in een artikel van BRUZZ. Nu treedt ook MR politica Alexia Betrand hem in een video daarin bij. Al eerder vreesden enkele gemeentebesturen al dat de aanpassing zou leiden tot meer sluipverkeer in hun gemeente.
Maar met de testfase op de Tervurenlaan wil Vlaanderen net testen of het twee van de vier autorijstroken kan vervangen in twee fietsstroken, zonder al te grote gevolgen te hebben op de vlotheid en de veiligheid van het doorgaand verkeer op de laan. Dat stelt althans de woordvoerder van De Werkvennootschap Marijn Struyf. Volgens hun berekeningen kan het. Zij coördineren in opdracht van de Vlaamse overheid de werken aan de Ring; met technische ondersteuning en expertise van verkeers- en bouwexperten.
"De data vertelden ons dat er overschot van ruimte is voor het autoverkeer op die plaats", vertelt woordvoerder Marijn Struyf van De Werkvenootschap. "Daarom lijkt het ons een logische keuze om er plaats te maken voor fietsers. Temeer omdat we later over het Vierarmenkruispunt een fietsbrug willen bouwen, die best ook zou landen op een veilig en breed fietspad. Maar die logica moet nog getest worden", vertelt Struyf. Zowel De Werkvennootschap als het kabinet Van den Brandt zijn het erover eens dat een vermindering van autorijvakken niet meteen zorgt voor een vermindering van capaciteit voor wagens. Enkel aanpassingen op kruispunten zouden dat teweegbrengen, en die komen er niet meteen aan.
Vlaanderen afsluiten
De testfase is wel slechts één stukje van een langetermijnsplan, uitgestrekt over vijf tot negen jaar, met onder andere een fietsbrug en, als de testfase lukt, fietspaden die helemaal zijn afgesloten van de autorijvakken. Op lange termijn zou dat ervoor moeten zorgen dat er zelfs een vlottere doorstroming is tussen Brussel en Vlaanderen, met een milieuvriendelijker verkeersmiddel, zegt Struyf. "De bewering van de burgemeester is dus net het omgekeerde van wat we willen doen. En de gemeentes zijn altijd op de hoogte geweest", zegt Struyf. "Laat ons zien of de simulaties kloppen in de praktijk."
"Cerexhe is niet de eerste politieker die zoiets beweert", sluit Struyf af. "Een tijd geleden zei Theo Francken nog dat Brussel zich zou willen isoleren door ergens een fietspad aan te leggen. Maar een fietspad is net een bondgenoot van de wagen, als je de kruispunten op de weg met rust laat, heeft het geen negatief effect."
Het kabinet van Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt steunt de plannen van de Vlaamse regering voor de testfase.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , Tervurenlaan