De komende weekends zorgt spoorwegbeheerder Infrabel ervoor dat drie van de laatste vijf overwegen op het spoor in Brussel verdwijnen. Komend weekend wordt een eerste fiets- en voetgangerstunnel onder de sporen geduwd in Ganshoren en over twee weken gebeurt dat nog eens aan twee overwegen in Jette en Ganshoren.
De plaatsing van de drie ondergrondse tunnels betekent de afronding van een project dat twaalf jaar lang achter de schermen werd voorbereid. De eerste tunnel zorgt dat voetgangers en fietsers tussen de Joseph Peereboomlaan en het Moeras van Jette-Ganshoren een veilige doorgang krijgen onder de sporen door. Dat zal de veiligheid en de leefbaarheid in de buurt verhogen. Door de aanwezigheid van het natuurgebied is er bovendien ook een amfibieën -en reptielentunnel voorzien.
In de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 oktober, na het passeren van de laatste trein, zal er de klok rond gewerkt worden om tegen maandag 12 oktober, voor de passage van de eerste trein, de tunnel onder de sporen te schuiven. Het gevaarte weegt 375 ton en is 4 meter breed en 2,5 meter hoog.
Al 218 incidenten dit jaar aan overweg
Voor het treinverkeer betekent het ook een vooruitgang, want dit jaar waren er al 218 incidenten aan overwegen en die zorgden tussen januari en september dagelijks voor een vertraging van gemiddeld 1 uur en 20 minuten.
In het weekend van 24 en 25 oktober worden er nog twee tunnels onder overwegen geduwd aan de Bosstraat in Ganshoren en aan de Kleine Annastraat in Jette. Jaarlijks plaatst Infrabel een twintigtal nieuwe ondergrondse tunnels, maar er zijn wel nog 1.700 overwegen in België.
Lees meer over: Ganshoren , Jette , Mobiliteit , fiets-en voetgangerstunnel , spoorwegnet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.