De doorgang onder de sporen bij het station van Schaarbeek opent pas in november, een maand of vijf later dan gepland. De verlengde tunnel zal de wandelafstand richting kanaal en winkelcentrum Docks gevoelig inkorten.
Tunnel onder sporen Schaarbeek richting Docks opent pas in november
De werkzaamheden om de blinde muur op het einde van de centrale tunnel onder de perrons van het station van Schaarbeek open te breken, startten in januari. De werken aan de buitenkant van de tunnel waren vorige zomer al begonnen.
De spoorwegmaatschappij had de opening al opgenomen in de prioriteitenlijst van haar meerjareninvesteringsplan 2018-2022. Dat kwam omdat winkelcentrum Docks in 2016 de deuren opende aan het kanaal, net nog in Brussel-Stad, maar op een steenworp van het Schaarbeekse station. Wie vanuit de stationsbuurt te voet Docks, maar ook het kanaal of pakweg de Groene Wandeling langs het koninklijk domein wil bereiken, moet tot nu toe omlopen langs de drukke Van Praetlaan/brug.
Onder meer door de jarenlange onduidelijkheid over de federale investeringen voor het spoor liepen de werken een stevige vertraging op, en werd de opening van de tunnel gepland tegen het begin van de zomer van 2022. Het station van Schaarbeek werd daardoor de afgelopen jaren een hotspot voor spoorlopers, die vanaf de perrons het winkelcomplex vlakbij konden zien liggen.
Maar de werken zijn nog niet afgelopen. "Werken van een dergelijke omvang zijn altijd een hele puzzel, waarbij het treinverkeer in maart een weekend lang volledig moest worden onderbroken om het nieuwe deel van de tunnel te plaatsen", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Die onderbreking van de treindienst gebeurde later dan oorspronkelijk voorzien, vandaar dat ook de indienstname met een paar maanden wordt opgeschoven."
De opengemaakte voetgangerstunnel onder de perrons van Schaarbeek komt uit op de Vilvoordselaan, in de buurt van het gewestelijke containerpark. Zodra shoppers via de onderdoorgang de sporen veilig kunnen kruisen, zal de wandelroute tussen het kanaal en Docks en het Schaarbeekse station meer dan gehalveerd worden: van ongeveer 1,1 kilometer naar zowat 350 à 400 meter.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Docks , Docks Bruxsel , tunnel , fiets-en voetgangerstunnel , station Schaarbeek , NMBS
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.