De Mariemontkaai, de Demetskaai en de Jules Bordetlaan zullen een trajectcontrole krijgen. Dat antwoordde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt op een vraag van Bianca Debaets.
De Mariemontkaai, de Demetskaai en de Jules Bordetlaan zullen een trajectcontrole krijgen. Dat antwoordde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt op een vraag van Bianca Debaets.
De drie nieuwe trajectcontroles betekenen een verdubbeling voor het Brussels gewest. De huidige controles in de Hallepoorttunnel, de Stefaniatunnel en de Leopold III-laan stelden in 2019 nog 48.349 snelheidsovertredingen vast. Het merendeel daarvan (41.465) werd begaan in de Hallepoorttunnel.
De nieuwe trajectcontroles aan de Mariemontkaai, de Demetskaai en de Jules Bordetlaan zouden al binnen enkele weken operatief kunnen zijn. De apparatuur is besteld, het is enkel wachten tot alles arriveert en geïnstalleerd kan worden, laat het kabinet Van den Brandt weten.
Ook aan de Haachtsesteenweg ter hoogte van SABCA had Van den Brandt aanvankelijk een trajectcontrole willen instellen, maar vanwege technische problemen zal die er niet komen.
Debaets reageert tevreden op de aankondiging: "Als je weet dat de drie bestaande trajectcontroles op zich al zowat een kwart van het totale aantal snelheidsovertredingen in ons gewest vertegenwoordigen, dan zijn die drie nieuwe trajectcontroles meer dan noodzakelijk. Uit de recentste statistieken van VIAS is nog gebleken dat het aantal verkeersslachtoffers in het eerste trimester van dit jaar nog op 7 lag, tegenover 3 voor dezelfde periode vorig jaar. Als we willen evolueren naar een Gewest met nul verkeersdoden, dan past deze uitbreiding daar zeker in."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , trajectcontrole , Bianca Debaets , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.