De effectenstudie voor de tweede fase van metro 3 is klaar. Die bevestigt de plannen voor de tunnel, de zeven metrostations en de stelplaats. Daarmee neemt Beliris een nieuwe belangrijke stap in de bouw van de metrolijn naar Bordet.
Effectenstudie bevestigt: 'Metro 3 is nodig'
Begin volgend jaar dient Beliris de bouwaanvraag in voor de tweede fase van metro 3, de snelle ondergrondse lijn naar het noorden van Brussel.
Zopas is de tussentijdse effectenstudie afgerond, uitgevoerd door de onafhankelijke studiebureaus Aries en Tractebel. En die stellen geen fundamentele problemen vast in de oorspronkelijke bouwaanvraag die dateert van eind 2018.
Zo wordt het traject, de inplanting van de zeven metrostations en de keuze zelf voor een metro herbevestigd. De studiebureau’s bekeken of, in plaats van een nieuwe metrolijn, de bestaande tramlijn 55 niet versterkt kan worden, of aangevuld met een extra tramlijn, maar dat is volgens de effectenstudie geen optie. “Een uitbreiding van de tram alleen zou nooit volstaan om aan de groeiende mobiliteitsbehoeften in het noorden van Brussel tegemoet te komen. De effectenstudie wijst nogmaals op de noodzaak van de komst van deze metrolijn” zegt Brieuc de Meeûs, CEO van MIVB.
"De effectenstudie wijst nogmaals op de noodzaak van de komst van deze metrolijn"
De effectenstudie stelt wel een aantal kleinere wijzigingen voor: zo zijn er aanbevelingen voor het opvangen van regenwater en het verminderen van de waterlozing in de riolering. Daarnaast wordt ook aangeraden om groendaken en fotovoltaïsche panelen te plaatsen op de daken van de metrostations. Er moeten ook liften komen en beveiligde fietsenstallingen. Er zijn ook voorstellen om de overlast van de werken tot een minimum te beperken.
Beliris zal nu wijzigingen doorvoeren in de vergunningsaanvraag zodat die begin volgend jaar definitief kan worden ingediend. Een jaar later, begin 2023, wordt de vergunning verwacht.
Post-covid
De effectenstudie is ook een antwoord op de kritiek die al een tijdje klinkt op metro 3. Mobiliteitsspecialisten als Frederic Dobruszkes (ULB) en Michel Hubert (Saint Louis) vragen zich af of het project nog zin heeft in een post-covid tijdperk met meer thuiswerk, en dus minder pendelverkeer.
In een opiniestuk in La Libre begin juli zetten ze het hele metro 3 project weg als geldverslindend en nutteloos. Ze vrezen lege metrostellen, zeker indien er geen verregaande maatregelen worden genomen om het autoverkeer in Brussel een halt toe te roepen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Beliris , Metro 3 , MIVB , Brieuc de Meeûs , Michel Hubert
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.