Een passagier met mondmasker in de Brusselse metro

| Een passagier met mondmasker in de Brusselse metro.

Vergunning voor nieuwe tunnel metro 3 onder Noordstation

TRO
© BRUZZ
25/05/2020

Het Gewest heeft een stedenbouwkundige vergunning gekregen voor de bouw van een metrotunnel onder station Brussel-Noord. Die vergunning brengt metro 3 weer een stap dichterbij.

“Het bewijs dat we tijdens deze crisis niet hebben stilgezeten”, zegt staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet. "Dit project is essentieel voor de toekomst van het Gewest en mag geen vertraging oplopen. Nu kan de omvorming tot metro van de as Noordstation-Albert beginnen. Het is noodzakelijk om te blijven investeren in de ontwikkeling van de MIVB-metro en en vooral in de lijnen die momenteel verzadigd zijn."

De tunnel onder het Noordstation is deel van ‘fase 1’ van metrolijn 3, die in 2030 vanaf Evere tot in Vorst zou moeten rollen. In de eerste fase wordt de bestaande premetrolijn, van het Noordstation tot aan halte Albert in Vorst, aangepast om er metrostellen in plaats van trams door te laten rijden. De perrons in sommige stations moeten daarvoor omhoog, de tunnel in sommige bochten wat minder scherp. Dat moet klaar zijn in oktober 2024.

Er is ook een eindstation nodig, waar de metrostellen rechtsomkeer kunnen maken. Die tussentijdse stelplaats wordt gebouwd onder de twaalf treinperrons van het Noordstation. De zojuist gekregen vergunning was de laatste horde voordat de echte werken konden beginnen.

Operationeel in 2024

"De voorbereidende werkzaamheden zijn eind januari 2020 begonnen aan de kant van de Vooruitgangstraat met het verplaatsen van de ondergrondse netwerken," vertelt Cédric Bossut, directeur van bouwheer Beliris uit. "De bouwkundige werkzaamheden voor de aanleg van de tunnel zouden moeten kunnen starten in het laatste kwartaal van 2020."

De werken zouden zo'n vier jaar moeten duren. Fase 1 van metro 3 zou daarmee tegen het einde van de huidige legislatuur in bedrijf moeten zijn. De verlenging van de tunnel richting Haren, fase 2, kon eerder al op discussie rekenen in de noordelijke gemeenten, waar buurtbewoners vrezen voor onteigeningen of trillingen onder hun huis.

De ontwikkeling van het metronet van de MIVB is een prioriteit voor de regering. “De tram tussen Albert en het Noordstation is verzadigd en moet tot metro worden omgevormd. De buurt achter het station is onmisbaar voor die omvorming. De verlening van de stedenbouwkundige vergunning is dus uitstekend nieuws voor alle reizigers die momenteel op die Noord-Zuid-as moeten wachten,” verklaart minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Stedenbouw , Metro 3 , werken metro 3 , metro

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni