De fiets is het snelste vervoermiddel in Brussel. Dat moet althans blijken uit de Spitstest die de Fietsersbond dinsdag uitvoerde. Of je nu vanuit Tervuren, Asse of Jezus-Eik vertrekt, de fietser kwam telkens voor de openbare vervoersmiddelen en de auto aan op het Beursplein.
Fiets snelste voertuig richting stadscentrum
Wat is de snelste manier om vanuit de Brusselse rand op uw werk te raken in de stad? "Ons buikgevoel vertelde ons dat dat de fiets was. De Spitstest die we vandaag uitvoerden bevestigt dat buikgevoel", zegt Mikaël Van Eeckhoudt, voorzitter van de Fietsersbond, aan BRUZZ.
De opzet van de test was simpel. Tegelijkertijd vertrokken rond 7u45 een fietser, autobestuurder en openbaarvervoergebruiker vanuit Tervuren, Asse en Jezus-Eik richting de Beurs. Telkens was het resultaat hetzelfde: de fietser arriveerde als eerste.
Fietser wint
Vanuit Asse kwam de fietser na 35 minuten aan, kort gevolgd door de collega die het openbaar vervoer gebruikte (36 minuten). De pendelaar met de auto deed over het traject van 13,5 km zo'n 50 minuten.
De fietser die vanuit Jezus-Eik vertrok had 37 minuten nodig om naar de Beurs te fietsen. Dat is bijna een kwartier sneller dan de bus- en metrogebruiker (50 minuten) en de autobestuurder (51 minuten). Vanop de Tervuurse markt is het zo'n 45 minuten fietsen. De OV-gebruiker klokte 5 minuten later af, de autobestuurder bereikte het Beursplein nog eens 5 minuten later.
E-bike niet per se sneller
Voor het eerste werd ook getest met elektrische fietsen. "Het blijkt dat het verschil in snelheid met de gewone fiets verwaarloosbaar is. Hoewel de e-bike sneller is, moet je nog steeds stoppen aan kruispunten en rode lichten. In een stedelijke omgeving is het voordeel van de elektrische fiets minder."
"Nu al is de fiets het snelste vervoersmiddel om van de Rand naar Brussel te fietsen. Velen denken dat het veel langer duurt", aldus Van Eeckhoudt. "We vragen aan de overheid dat er werk wordt gemaakt van een uitgebreid netwerk van fietsroutes van en naar Brussel.
"Via het investeringsfonds Beliris kunnen de budgetten vrijgemaakt worden om dat fiets-GEN te realiseren", weet Van Eekchoudt. "Ik droom ervan dat veel mensen zin krijgen om de fiets te nemen, omdat het veilig en comfortabel is."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Fietsersbond , Mikaël Van Eeckhoudt , Fiets
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.