| Een van de fietsstraten aan de Louizalaan, waar recent een verkeersfilter werd geïnstalleerd.

Fietser in hals gesneden bij verkeersagressie in fietsstraat: 'Veel geluk gehad'

NLS
© BRUZZ
04/06/2024
Updated: 05/06/2024 10.45u

Vorige vrijdag werd een fietser slachtoffer van verkeersagressie op een fietsstraat aan de Louizalaan. Een autobestuurder die wilde inhalen viel hem met een scherp voorwerp aan. De fietser hield er een diepe snee in de halsstreek aan over. “Ik heb veel geluk gehad”, getuigt hij.

Het incident speelde zich af in de avond van vorige week vrijdag. Sylvain* was met de fiets op de terugweg van een restaurant met een vriendin, toen hij vanop het rondpunt boven de Stefaniatunnel de fietsstraat aan de Louizalaan insloeg. “Achter ons reed een autobestuurder die zich tamelijk nerveus gedroeg”, vertelt hij aan BRUZZ.

Volgens Sylvain begon de chauffeur te claxonneren en steeds dichter achter het fietsende duo te rijden. “Op een gegeven moment probeerde hij voorbij te steken, terwijl dat in een fietsstraat niet toegelaten is. Hij raakte mijn fiets tijdens zijn inhaalpoging, en mijn hand sloeg tegen de wagen omdat ik mijn evenwicht was verloren. Nadien ben ik gevallen.”

Dat de fietser de auto had aangeraakt, viel niet in goede aarde bij de bestuurder. “Een tiental meter verder stopte hij zijn wagen en stapte hij uit, om me vervolgens te slaan.” Niet met de blote hand, maar met een scherp voorwerp. “Ik had een snee in de halsstreek die zes keer gehecht moest worden.”

2024-06-04-verkeersagressie fietsstraat Louizalaan

Nabla via X 

| De fietser raakte gewond in de halsstreek en moest zes keer gehecht worden.

Veel geluk

Er werd een klacht ingediend bij de politie. “Gelukkig wist mijn vriendin de nummerplaat van de dader te noteren.” Voorlopig is de bestuurder nog niet gevat. Het Brussels parket laat weten dat het onderzoekt loopt, maar onthoudt zich van verdere commentaar.

Fysiek gaat het momenteel behoorlijk met Sylvain. “Maar mentaal heeft het wel een indruk nagelaten. Ik ben meer op mijn hoede voor automobilisten. Op het moment zelf had ik niet volledig door wat er gebeurd was, het duurde maar enkele seconden. Maar achteraf gezien besef ik dat ik veel geluk heb gehad.”

Volgens Sylvain is er in het Brussels gewest meer nood aan afgescheiden rijvakken voor auto’s en zwakke weggebruikers. “En ik vermoed ook dat niet alle autobestuurders op de hoogte zijn van de regels die gelden in fietszones. Daarnaast merk ik, vooral op sociale media, heel wat aversie op tegenover fietsers en fietsinfrastructuur. Hopelijk wordt daar iets aan gedaan.”

Conflicten

Volgens de fietsersbond is het niet verwonderlijk dat de inrichting van de Louizalaan tot conflicten leidt tussen fietsers en automobilisten. “We zien nog steeds heel wat autoverkeer op de ventwegen, die parallel lopen met de Louizalaan en voor het grootste deel uit fietszones bestaan,” zegt Thomas Deweer, beleidsmedewerker bij de Fietsersbond.

Bij de fietsorganisatie stellen ze ook vast dat autobestuurders niet altijd op de hoogte zijn van de regels rond fietsstraten, of weigeren ze na te leven. “Ook de lengte van de fietsstraten aan de Louizalaan speelt een rol,” gaat Deweer verder. “In de praktijk leidt die regelmatig tot chauffeurs die fietsers opjagen omdat het voor hen niet snel genoeg gaat.”

Dat beaamt Pieter Fannes van fietsbeweging Heroes for Zero. “Vaak proberen automobilisten de ventwegen te gebruiken wanneer er files zijn, in de hoop enkele seconden te winnen. De fietsstraten zijn net breed genoeg om een inhaalpoging te overwegen.”

Afgescheiden wegdelen

De fietsstraten aan de Louizalaan behoren tot de eerste in het Brussels gewest. Sinds de aanleg, een tiental jaar geleden, zijn er extra signalisatieborden en markeringen aangebracht, en iets recenter ook een verkeersfilter. Maar die ingrepen zouden volgens de Fietsersbond niet volstaan om de as echt veilig te maken voor fietsers.

“Daarvoor zijn afgescheiden wegdelen nodig voor de verschillende types weggebruiker: autobestuurders, openbaar vervoer en fietsers en voetgangers,” zegt Deweer. Eerder pleitte de Fietsersbond samen met fietsersbond GRACQ voor een volledige herinrichting van de Louizalaan tot stadsboulevard. “Enkel zo kan het aantal conflicten tussen fietsers en auto’s geminimaliseerd worden.”

Eind vorig jaar lanceerde Brussel Mobiliteit een haalbaarheidsstudie naar de volledige herinrichting van de Louizalaan. Bedoeling zou zijn om de drukke verkeersas groener, rustiger en veiliger te maken, “en als het kan zonder tunnelmonden en met echte fietspaden,” klonk het toen bij Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).

Haar woordvoerder laat wel weten dat de studie "zich in een vergevorderde fase bevindt," en dat er een grote heraanleg van de Louizalaan in de pijplijn zit. Ook geeft ze aan dat "geweld tegen fietsers ontoelaatbaar is en streng bestraft moet worden."

*Sylvain is een schuilnaam. Zijn echte naam is bekend bij de redactie.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni