Maandag zijn de werken begonnen om het tijdelijke tweerichtingsfietspad op de Wetstraat permanent in te richten. De huidige betonblokken worden vervangen door een boordsteen van twintig centimeter hoog. Fietsers vrezen dat de lagere boord niet even veilig zal zijn, maar volgens het gewest is die bezorgdheid ongegrond.
Tijdelijke betonblokken fietsstrook Wetstraat worden vervangen door permanente borduur
De hoge betonblokken of 'New Jerseys' in de Wetstraat worden deze week weggehaald en vervangen door een permanente rand. Het tweerichtingsfietspad werd aan het begin van de coronapandemie ingevoerd en wordt dus behouden. Dat betekent dat de Wetstraat permanent van vier naar drie rijstroken gaat.
'Meer ruimte en betere zichtbaarheid fietsers'
Heel wat fietsers zijn bezorgd dat de lagere boordsteen minder veilig zal zijn en dat auto’s en vrachtwagens er makkelijk over kunnen rijden. “Ervaring leert dat dit niet problematisch is,” weerlegt Pieter-Jan Desmet, woordvoerder van Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen): “Fietsers krijgen net meer ruimte omdat de borduur smaller is dan de betonnen blokken.”
Ook Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, stelt dat “de borduur redelijk hoog is en niet hellend, zodat de kans klein is dat voertuigen erover zullen rijden. Bovendien is het veiliger omdat het iets lager is dan de huidige blokken, waardoor fietsers beter zichtbaar zijn.”
De werken zullen plaatsvinden tot ten laatste 5 november. Brussel Mobiliteit waarschuwt voor enige hinder, al blijven altijd minstens twee rijstroken vrij.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , fietspad Wetstraat , Wetstraat , corona-fietspaden , betonblokken , fietsinfrastructuur , Brussel Mobiliteit