actievoerders onveilig kruispunt Wayezstraat/Bergensesteenweg in Anderlecht over kanaal

| De Fietsersbond voert al jaren actie om de tweewieler in Brussel op de kaart te zetten.

Fietsersbond juicht inperking van parkeerplaatsen toe

Godfried Roelant
© BRUZZ
10/08/2019

De Fietsersbond, die fietsers in Vlaanderen en Brussel een stem wil geven, is tevreden dat de Brusselse regering het aantal parkeerplaatsen in de stad wil doen slinken. De vereniging hoopt vooral dat de financiering van de plannen rond geraakt. “Als compensatie voor de pendelaars wordt er extra geïnvesteerd in Park & Ride-plaatsen aan de rand van de stad. Maar wie gaat daarvoor betalen?”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond.

De Fietsersbond wordt als adviesorgaan al langer betrokken bij de heroriëntering van de Brusselse publieke ruimte. Zo zetelen ze in de gewestelijke mobiliteitscommissie en werden ze geraadpleegd bij de ontwikkeling van het Good Move-plan. Dat is het nieuwe (participatieve) mobiliteitsplan van het Gewest voor de komende tien jaar dat in april werd voorgesteld.

“Toen werd al duidelijk de ambitie uitgesproken om van onze hoofdstad een echte fietsstad te maken. In dat opzicht is het bericht over de schrapping van parkeerplaatsen langs de openbare weg niet nieuw. Maar het is wel positief dat de regering die doelstelling herhaalt. Het toont dat ze het menen om de leefbaarheid van de stad te versterken en de fietser in Brussel op de kaart te zetten”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond.

Wie betaalt wat?

Het openbaar onderzoek naar het Good Move-plan loopt nog tot en met 15 oktober. Maar eind september komt de gewestelijke mobiliteitscommissie alweer samen om het plan verder te bespreken. Callens hoopt vooral dat de gesprekken over de financiering ervan niet te lang aanslepen.

“De kans bestaat dat er een hevige discussie losbarst over welk Gewest hoeveel moet bijdragen aan bijvoorbeeld de extra Park&Ride-plaatsen aan de rand van de stad. Die zullen voor een groot deel op Brussels grondgebied liggen, maar wel hoofdzakelijk gebruikt worden door Vlaamse pendelaars. Het is een typisch Belgische situatie”, aldus Callens nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Fietsersbond , Wies Callens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni