De Brusselse regering heeft haar ambitie om het aantal parkeerplaatsen in de stad -te doen dalen nog eens kracht bijgezet. Tegen 2030 moeten er langs de openbare weg een kwart minder plaatsen zijn dan nu. “Dat wordt gecompenseerd door de onderbenutte parkeerruimte van bedrijven, scholen en winkels beter te gaan gebruiken”, zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aan BRUZZ.
Van den Brandt: ‘Pendelaars compenseren met Park & Ride-plaatsen’
In april kwam de toenmalige regering Vervoort II al naar buiten met het Good Move-plan, ofwel het nieuwe gewestelijke mobiliteitsplan voor de komende tien jaar. Dat maakte duidelijk dat Brussel zijn koers naar een autoluwe stad in de toekomst verder zet. De uitbreiding van de zone 30 en de plannen voor een nieuwe metrolijn waren toen de uithangborden. Maar ook over de daling van het aantal parkeerplaatsen langs de openbare weg bestond geen twijfel.
‘Parkeerplaatsen overzetten’
Kersvers minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) herhaalt die ambitie nu. “Het is de bedoeling om de komende legislatuur de leefbaarheid van Brussel te versterken. Daar heeft de Brusselaar zelf om gevraagd met het participatieve Good Move-plan als resultaat. Als we dat plan willen omzetten in de realiteit, dan moet het parkeerbeleid een stuk dwingender.”
En dat betekent dat tegen 2030 het aantal parkeerplaatsen langs de openbare weg in onze hoofdstad onder de 200.000 moet liggen. “In de eerste plaats willen we de onderbenutte parkeerruimte in de stad beter gaan gebruiken. Bedrijven, scholen en winkels beschikken vaak over parkeerplaatsen die na de werkuren leeg blijven. Die zouden perfect uitbesteed kunnen worden aan buurtbewoners. Zo kunnen we de geschrapte plaatsen langs de weg compenseren. We zetten die eigenlijk over.”
20.000 extra Park & Ride-plaatsen
De regering trekt zo de kaart van de Brusselaar. De pendelaar wordt nog meer richting openbaar vervoer geduwd, al benadrukt Van den Brandt dat het beleid ook hen tegemoet moet komen. “In totaal moeten er zo’n 20.000 extra Park & Ride-plaatsen bijkomen. Dat moet het voor de pendelaar nog gemakkelijker maken om de auto aan de rand van de stad te laten staan en over te stappen op metro, tram of bus.”
"Het Gewest beschikt over hefbomen die kunnen helpen om gemeenten die tegenstribbelen te overtuigen en als het moet ook sancties op te leggen."
Van den Brandt beseft dat het niet eenvoudig wordt om alle Brusselse gemeenten mee aan boord te krijgen. Maar ze gelooft in een goede afloop. “Met een constructieve dialoog moet het mogelijk zijn om onze ambities te realiseren. We beschikken vanuit het Gewest ook over hefbomen die kunnen helpen om gemeenten die tegenstribbelen te overtuigen en als het moet ook sancties op te leggen.”
Het openbaar onderzoek naar het Good Move-plan loopt nog tot en met 15 oktober. Daarna volgt een tweede lezing door de regering. Op basis daarvan wordt het plan opnieuw aangepast. Een exacte timing van wanneer het in werking treedt, is er dus (nog) niet.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Good Move-plan , Elke Van den Brandt , schrapping parkeerplaatsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.