Er komt heel wat kritiek op de verlenging van buslijn 46 dwars door de Vijfhoek en de aanpassing van de verkeerssituatie die erbij hoort. Fietsverenigingen zijn ontevreden over de schrapping van fietspaden en het gebrek aan fysieke afscheiding. Door verkeerschaos en signalisatieproblemen is de verlenging al twee keer uitgesteld.
Fietsverenigingen boos om verkeerschaos door verlenging bus 46
De verlenging van buslijn 46 vereiste een aanpassing van heel wat weginfrastructuur. De Arteveldestraat, Visverkopersstraat en Zwarte Lievevrouwstraat waren immers eenrichtingsstraten, maar de bus moet in twee richtingen kunnen rijden tussen de Anderlechtsepoort en de Noordwijk. De Stad en de MIVB verwijderden daarom gemarkeerde fietspaden om die te vervangen door een gedeelde bus- en fietsstrook.
Dat had echter niet het gewenste effect, namelijk vlot busverkeer in twee richtingen. Heel wat bestuurders zagen een handige plek om dubbel te parkeren en voor laden en lossen. Het resultaat was dat er in de praktijk maar één van de twee rijstroken overbleef en er van vlot verkeer dus geen sprake was. Bewoners en weggebruikers plaatsten filmpjes op sociale media om de chaos en onveiligheid aan de kaak te stellen.
Door de problemen is de verlenging van de buslijn uitgesteld van 31 augustus naar 14 september.
Trial and error met verf
De Stad erkent dat de verlenging van de buslijn niet van een leien dakje loopt. "Er lopen twee werven in de buurt die zorgen voor veel verkeer en voertuigen, van het administratief centrum van de stad en een Chinese supermarkt," zegt woordvoerder Els Wauters voor schepen van Openbare Werken Bart Dhondt (Groen). "We willen zeker zijn dat de veiligheid van fietsers gegarandeerd is voor we de busverlenging van start laten gaan".
Sinds eind augustus probeerde de Stad verschillende soorten wegmarkering uit. De oorspronkelijke markeringen op de verkeersas werden verwijderd en vervangen door nieuwe, om vervolgens weer verwijderd en vervangen te worden. Door die trial and error met verf kon het nieuwe traject van bus 46 nog niet van start gaan. De Stad wijst ook op problemen met verkeersborden die nog niet geleverd waren.
'Fysieke afscheiding nodig'
Fietsverenigingen zoals de Fietsersbond en GRACQ zijn niet tevreden met de schrapping van fietspaden op een prioritaire fiets-as. Ze wijzen erop dat enkel verf niet volstaat om respect af te dwingen voor de busstrook. Daarvoor zijn een fysieke afscheiding tussen bus en auto en automatische paaltjes nodig.
De fietsbrigade van de lokale politie werd door de Stad gevraagd om te zorgen voor handhaving, maar ook bij de politiezone vallen ontevreden geluiden te horen. De politie wees er in het verleden al vaker op dat respect voor de verkeersregels niet alleen een kwestie van controles is, maar ook van infrastructuur.
Toch wil het stadsbestuur ook de positieve aspecten benadrukken. "We hebben parkeerplaatsen geschrapt, met de bus is er een alternatief voor de auto, en we volgen de nieuwe situatie op de voet op, samen met de politie," zegt de woordvoerder van schepen Dhondt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Arteveldestraat , Zwarte Lievevrouwstraat , visverkopersstraat , Lakensestraat , bus 46 , busstrook , dubbel geparkeerd , Fiets
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.