Filter Café Filtré, het burgerinitiatief dat pleit voor een leefbare en gezonde stad, organiseert als sluitstuk op de jaarlijkse zomerstraten dit keer ook een verkeersluwe wijk. Het gaat om de Maritiemwijk in Molenbeek, die drie maanden lang wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer kan de wijk nog wel in.
Filter Café Filtré mag de Maritiemwijk autoluw maken
Lees ook: Waterpomp en hinkelspelen op Marchantbrug: ‘Speelplek voor kinderen die niet op reis gaan'
Heel wat automobilisten die over de drukke Leopold II-laan of de Havenlaan rijden, kiezen voor de kleinere straten van de Maritiemwijk om tijd te winnen. In die wijk zijn er grofweg twee assen met veel sluipverkeer: de Van Den Boogaardstraat en de Vanderstichelenstraat. Vanaf 5 augustus wordt het kruispunt tussen die twee assen diagonaal doorgeknipt, en dit op initiatief van Filter Café Filtré.
"Daardoor blijft de hele wijk honderd procent bereikbaar voor bewoners en handelaars, maar je vermijdt het sluipverkeer," zegt Annekatrien Verdickt van Filter Café Filtré. "De aanpassing is volledig in lijn met de principes van Good Move."
Het mobiliteitsbeleid van het Brussels Gewest vertrekt ook vanuit autoluwe wijken en het terugdringen van sluipverkeer. "Molenbeeks schepen Achaoui (PS) was vanaf het begin al heel positief over het project, net als de dienst Mobiliteit van de gemeente. Ze erkennen daar ook dat er te snel wordt gereden en te veel verkeer is in de wijk," zegt Verdickt.
Derde jaar zomerstraten
Het is het derde jaar dat Filter Café Filtré – de burgerbeweging waarvan Verdickt het gezicht is – tijdens de zomermaanden verschillende straten afsluit om er een sociaal-cultureel programma te organiseren met partners als culturele instelling KANAL- Centre Pompidou, volkskeuken Cultureghem en dansgezelschap Ultima Vez. Dit jaar zijn zeven verschillende straten om de beurt afgesloten in de Molenbeekse Maritiemwijk.
Door te laten zien wat er mogelijk is in een straat waar geen auto's rijden, hoopt organisator Verdickt bij te dragen aan een mentaliteitswijziging. Dat er naast het programma van de zomerstraten een autoluwe wijk wordt gecreëerd, is nieuw. De autoluwe wijk vindt plaats tussen 5 augustus en 5 november en heeft, net als de zomerstraten, als doel te laten zien wat er allemaal mogelijk is als er minder autoverkeer rijdt door een wijk.
Daarnaast heeft Filter Café Filtré er in de week van 1 tot 5 september een 'summerschool', georganiseerd. Daar komen architecten, studenten en stedenbouwkundigen samen om te werken aan de autoluwe wijk en de as Leopold II-laan. Want wat gebeurt er met de assen als er een autoluwe wijk wordt ingevoerd? In samenwerking met Het Andere Atelier is een lezing georganiseerd waarin stedenbouwkundige Frédéric Héran uitlegt wat er met het verkeer gebeurt als er een circulatieplan wordt ingevoerd. "Je zou dan denken dat er veel meer verkeer komt op de grote assen, maar in andere steden stelt men vast dat de verkeersdruk in het algemeen zakt," zegt Verdickt.
Tijdens Autoloze Zondag op 18 september maakt Filter Café Filtré de balans op van de zomerstraten. Met name de impact van een autoluwe wijk op grote assen zoals de Leopold II-laan zal worden besproken. Het debat wordt uitgezonden op Brusselse zenders BX1 en BRUZZ. Niet geheel toevallig vindt dat evenement plaats op de Leopold II-laan.
Open Streets
24/6 > 18/9, verschillende locaties in Molenbeek
openstreets.brussels
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Maritiemwijk , Filter Café Filtré
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.