Tussen 2017 en 2020 is het aantal meldingen op Fix My Street meer dan verdubbeld met een stijging van 30.000 meldingen tot meer dan 70.000. Ook de snelheid waarmee de klachten van onder andere openbare netheid of onveilige infrastructuur worden opgelost is de vorige drie jaar verbeterd: van 107 dagen om het probleem op te lossen naar 21 dagen.
Aantal meldingen op Fix My Street op drie jaar tijd verdubbeld
Brusselaars kunnen sinds 2013 terecht op Fix My Street om infrastructuurproblemen of afval en achtergelaten voorwerpen op de openbare weg te melden. Drie jaar geleden deden de Brusselaars 30.000 meldingen aan Brussel Mobiliteit, tegenover meer dan 70.000 meldingen in 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest (CIBG).
Die toegenomen populariteit van Fix My Street is volgens de woordvoerder van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) te wijten aan de toegenomen efficiëntie waarmee de klachten worden opgelost. “Mensen zien dat het daadwerkelijk wordt opgelost en komen daardoor makkelijker terug.”
Oplostijd zakt tot 21 dagen
De gemiddelde tijd om een melding op te lossen is in drie jaar tijd afgenomen van 107 dagen naar 21 dagen in 2020. In 2013, het startjaar van de Brusselse applicatie, ging het zelfs nog om een oplostijd van 356 dagen. “Binnen Brussel Mobiliteit hebben we de samenstelling van het team hervormd om de meldingen sneller te kunnen opvolgen”, legt woordvoerder Pieterjan Desmet uit.
Bovendien kan ook de lancering van de “alles-in-één-app” My Brussels iets met het toenemend succes te maken hebben. De verschillende apps en websites IRISbox, Net Brussel en Fix My Street worden hierdoor op een platform gebundeld sinds december 2020. “Dat alles zo geüniformeerd is helpt zeker”, zegt Desmet.
Ook opvallend is dat er dubbel zoveel meldingen via de app op de smartphone binnenkomen tegenover het aantal meldingen via de site op de computer. “Mensen zien onderweg iets en melden het meteen via hun gsm.”
65 procent gaat over openbare netheid
De Brusselaar zit overigens duidelijk in met openbare netheid. In 2020 maakte die categorie 65 procent uit van alle meldingen.
Sinds december 2020 heeft Fix My Street er ook een nieuwe categorie bij, namelijk beschadigde fietspaden. Dit jaar zijn daar al 55 meldingen voor gedaan, die gemiddeld binnen 11 dagen werden opgelost. Eind 2021 zullen Brusselaars ook de mogelijkheid krijgen om via de app problemen te melden met de toegankelijkheid voor voetgangers.
De CIBG heeft voor 2021 een budget voorzien van 281.000 euro om Fix My Street te ondersteunen en verder te ontwikkelen.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Fix My Street