Bernard Gustin moet opstappen als CEO van Brussels Airlines. Dat heeft moedermaatschappij Lufthansa beslist. Volgens Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van SN Airholding, komt er "geen sociaal bloedbad". Brussels Airlines zal niet opgaan in Eurowings, benadrukt hij. Vakbonden plannen tot woensdag geen acties.
Ook CFO Jan De Raeymaeker wordt de laan uitgestuurd. "Hun vertrek was onvermijdelijk geworden", klinkt het.
Over de precieze strategie voor Brussels Airlines binnen Lufthansa en diens filiaal Eurowings, zou nog verder worden nagedacht. Op de zetel van de luchtvaartmaatschappij vindt momenteel een bijzondere ondernemingsraad plaats.
Christina Foerster, de huidige commercieel directeur van Brussels Airlines, volgt op 1 april Bernard Gustin op als CEO van de luchtvaartmaatschappij. Foerster werkt sinds 2002 voor Lufthansa. Ze staat sinds 1 oktober 2016 aan het hoofd van de commerciële departementen van Brussels Airlines.
Woensdagochtend hebben de vakbonden een ontmoeting met de CEO van Eurowings, zo laten ze nog weten. Mogelijk komt er dan al iets meer duidelijkheid over de toekomstige positie van Brussels Airlines binnen het Lufthansa-filiaal. Toen Brussels Airlines volledig werd overgenomen door Lufthansa, klonk het dat de maatschappij "geïntegreerd" zou worden in Eurowings.
'Geen sociaal bloedbad'
"Brussels Airlines gaat niet verdwijnen in Eurowings. Er is geen sociaal plan op komst, geen bloedbad," verzekert Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van de overkoepelende SN Airholding, maandagavond.
Volgens Davignon zullen Eurowings en Brussels Airlines samen de Eurowings Group gaan vormen. Dat naar het beeld van de Lufthansa Group, die de merken Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines omvat.
Het zogenaamde hybride model, dat korteafstandsvluchten combineert met connectievluchten voor het langeafstandsnetwerk, blijft volgens Davignon behouden. "Er is een gezamenijke wil om Brussels Airlines te doen groeien, een status quo is niet genoeg."
'Piloten mogen op beide oren slapen'
Ook over de werkgelegenheid klonk Davignon vrij geruststellend. "Zolang er groei is, neemt de werkgelegenheid toe," zei hij. Zeker piloten en cabinepersoneel mogen op beide oren slapen. Wat de ondersteunende activiteiten betreft, kon Davignon geen garanties geven.
"Ik kan niet voorspellen wat er de komende jaren gebeurt," zei de bestuursvoorzitter. Brussels Airlines is voortdurend op zoek naar kostenbesparingen, maar dat staat niet per se gelijk aan jobverlies, benadrukte hij nog.
Woensdag komt de CEO van Eurowings, Thorsten Dirks, zijn plannen uit de doeken doen bij Brussels Airlines. Tot dan zijn er normaal gezien geen acties te verwachten bij de luchtvaartmaatschappij, zeggen de vakbonden.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.