Een parkeerboete wordt binnenkort enkel nog achteraf verstuurd, met de post of digitaal. Met behulp van de scancar willen Brusselse gemeenten de papieren parkeerbon stilaan achterwege laten. "Dat leidt tot minder discussie en minder papierverspilling."
Gemeenten willen af van papieren parkeerboetes onder ruitenwisser
Met een foto van elke nummerplaat bestaat er geen discussie meer of een auto verkeerd of te lang is geparkeerd in de straat. En wordt de boete dan ook niet meer op papier onder de ruitenwisser geschoven, dan bestaat er geen discussie meer over natgeregende of weggewaaide parkeerbonnen. Het is de weg die meer en meer Brusselse gemeenten willen inslaan, meldt La Capitale: een scancar op straat, gevolgd door digitale parkeerboetes achteraf.
Er rijdt al een eigen scancar rond in Brussel-Stad, net als twee in Schaarbeek. En ook het gewestelijk parkeeragentschap Parking.Brussels wil na wat technische kinderziekten in Elsene (een computerbug vertraagde de boetes) dit digitale systeem in andere gemeenten inzetten. Eind oktober krijgt Jette zo haar eigen scancar, in het voorjaar van 2020 volgen Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem.
“De papieren parkeertickets zullen op termijn allemaal verdwijnen, want voor de coherentie zullen onze gewone stewards hun boetes ook achteraf versturen”, vertelt schepen van Mobiliteit Nathalie De Swaef (Groen) uit Jette. “Soms is er nog wat ergernis omdat er zogezegd geen boetes meer bestaan als je geen papieren ticket krijgt. We zullen daarover nog beter communiceren. De boetes komen wel degelijk achteraf.”
Minder verspilling
Intussen zijn acht Brusselse gemeenten lid van het gewestelijk parkeeragentschap: Anderlecht, Elsene, Evere, Jette, Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem, Molenbeek en Vorst. Op 1 januari komt Schaarbeek daar wellicht nog bij, mits een laatste formele goedkeuring in de gemeenteraad. Ook met Sint-Gillis lopen er gesprekken.
“Door de boetes achteraf met de post te versturen, zouden we minder papier verspillen als het regent en lopen de parkeerstewards minder kans op agressie door personen die hun boete betwisten”, zegt bevoegd schepen Cathérine Morenville (Ecolo) uit Sint-Gillis. De gemeente denkt momenteel na over de omschakeling naar nieuwe parkeermeters, maar heeft nog geen concrete plannen om een scancar aan te kopen.
Ook in Etterbeek leeft de discussie nog niet in de gemeenteraad. “Vanuit milieustandpunt begrijp ik de nood naar minder papier, maar dan is een scancar niet noodzakelijk beter”, zegt schepen van Mobiliteit Rik Jellema (Groen). “Bovendien vind ik de stewards op straat nog altijd nuttig uit sociaal oogpunt. Je ziet hen lopen, wat zorgt voor menselijk contact.”
'Iedereen die naar Schaarbeek komt, weet nu dat er hoe dan ook gecontroleerd wordt in de publieke ruimte'
Bij parking.brussels klinkt het dat beide systemen voorlopig naast elkaar blijven bestaan. “Er blijven nog altijd stewards op het terrein lopen”, zegt woordvoerster Sara Jasmes van het parkeeragentschap. “Een gemeente kan ons om een scancar vragen, maar de gewone stewards zullen hun boetes nog op papier uitschrijven.” Ook buitenlandse nummerplaten krijgen nog een papiertje onder de ruitenwisser.
Wel zeker is dat de scancar tot meer controles dan vroeger leidt. “Voor mij is rechtvaardigheid het voornaamste argument om een scanwagen in te zetten”, zegt Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen).
“Iedereen die naar Schaarbeek komt, weet nu dat er hoe dan ook gecontroleerd wordt in de publieke ruimte. Voordien was het nog gokken of je malchance zou hebben of niet, maar die attitude moet veranderen.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , parkeercontrole , parkeerboete , scancar , Parking.Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.