| Een vernield reclamepaneel in de Hoogstraat.

JCDecaux stapt naar onderzoeksrechter voor vernielde reclameschermen in Brussel

JDK
© BRUZZ
28/05/2023

Sinds enkele maanden worden er op regelmatige basis digitale reclameschermen vernield. "En dat zullen we blijven doen zolang ze bestaan", betogen Michel en Nicolas. De twee Brusselaars stuurden zaterdag een brief met foto naar alle Brusselse parlementsleden, zo meldt La Dernière Heure. Het Franse reclamebordbedrijf, JCDecaux, heeft nu een klacht ingediend bij de rechtbank.

"Dit vandalisme is al meer dan een jaar aan de gang. Er is een onderzoeksrechter aangesteld", legt Jérôme Blanchevoye, adjunct-directeur van JCDecaux België, uit. “Dat je ergens tegen bent, betekent niet dat je het mag vernielen.”

Als argumenten voeren de campagnevoerders aan dat deze billboards "enorme hoeveelheden energie verbruiken”. Volgens Jérôme Blanchevoye zijn deze “geëngageerde inwoners van Brussel niet correct geïnformeerd.” Zo zou één paneel het equivalent van de elektriciteit van één huishouden verbruiken, niet de energie van 1,5 huishoudens.

Jérôme Blanchevoye vindt het debat totaal ondoordacht. “Men vergeet ook dat ons economisch model deugt omdat het de openbare diensten en de overheidsdienst financiert." De adjunct-directeur van JCDecaux verzekert dat hij deze activisten al lang probeert te ontmoeten, tevergeefs. "Ze halen veel onderwerpen door elkaar en begrijpen de mechanismen van de economie niet.”

Ook de MR vindt de vernieling onacceptabel. “Dit vandalisme moet allereerst bestraft worden", zegt Brussels parlementslid David Weytsman aan La DH. “Maar dat weerhoudt ons er niet van een debat te voeren over de plaats van reclame in de openbare ruimte. We moeten voorzichtig zijn met de aantallen en de locaties ervan, met name om redenen van visuele vervuiling."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni