Bestuurders van gemotoriseerde tweewielers voelen zich onveiliger in het verkeer, blijkt uit de barometer van mobiliteits- en verkeersveiligheidsinstituut Vias. Tussen 2019 en 2021 steeg dit gevoel van 4,7 naar 5,9 voor bromfietsers (op een schaal van 0 tot 9) en van 5,4 naar 6,1 voor motorrijders. Vias constateert overigens dat het aantal ongevallen met een bromfietsbestuurder in de eerste negen maanden van 2021 met 25 procent is gestegen op een jaar. Het gebruik van het openbaar vervoer blijft dalen.
Gemotoriseerde tweewielers voelen zich onveiliger in het verkeer
Het tiende "nationale verkeersonveiligheidsenquête", waarvoor een representatief staal van 6.000 mensen werd bevraagd, bevestigt de toegenomen populariteit van de elektrische fiets. Eén op de vijf Belgen heeft het voorbije jaar met een e-bike gereden tegen 13 procent in 2019. Het gebruik van de snelle elektrische fiets (speed pedelec) is in twee jaar verdubbeld maar blijft beperkt (van 0,7 naar 1,4 procent). De populariteit van de klassieke fiets erodeert licht en daalde de laatste twee jaar van 39 naar 35 procent.
Ook het gebruik van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps en monowheels zit in de lift: 6 procent van de respondenten maakte er gebruik van in 2021, in Brussel zelfs 13 procent.
Door de coronapandemie daalde het aantal gebruikers van het openbaar vervoer naar 37 procent tegen 48 procent in 2019. Vooral het busgebruik zakte fors: van 33 naar 24 procent op twee jaar. Een ander neveneffect van de coronapandemie: we zitten minder vaak als passagier in een personenwagen: 58 tegen 65 procent in de voorgaande editie.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , motoren en scooters , Vias