| De gemeenten krijgen 2 jaar om de noodzakelijke werken uit te voeren, maar worden aangemoedigd om haast te maken.

De Brusselse regering heeft meer dan 1,5 miljoen euro toegewezen aan verschillende gemeenten om schoolstraten te installeren en om schoolomgevingen veiliger te maken. In totaal zijn er 13 straten uitgekozen om omgevormd te worden tot schoolstraat. De gemeenten krijgen nu twee jaar om de noodzakelijke werken uit te voeren.

Eind vorig jaar lanceerde het Gewest een projectoproep voor schoolstraten. Daarvoor maakten Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) zo'n 1,5 miljoen euro vrij.

In totaal dienden 13 gemeenten verschillende dossiers in. Nu heeft de regering dus beslist welke projecten middelen krijgen. De nieuwe schoolstraten liggen in Anderlecht, Schaarbeek, Sint-Joost-Ten-Node, Molenbeek, Brussel-Stad, Vorst en Koekelberg (volledige lijst onderaan artikel). De projecten werden geselecteerd op basis van haalbaarheid en verkeersveiligheid.

Schoolomgeving

In de projectoproep konden gemeenten ook dossiers indienen om schoolomgevingen veiliger te maken door kleine infrastructurele aanpassingen. In totaal zullen er werken plaatsvinden in 17 straten. Het kan gaan over het veiliger maken van oversteekplaatsen, het plaatsen van snelheidsremmers en het gebruik van snelheidsradars die aangeven hoe snel er gereden wordt.

“We hebben de roep van kinderen, ouders en scholen om veiligere en gezondere schoolomgevingen gehoord. We hebben budgetten vrijgemaakt en straks zullen 26 schoolomgevingen ’s ochtends en ’s namiddags heel wat aangenamer zijn. We bannen er doorgaand autoverkeer aan het begin en einde van de schooldag. Dat zorgt voor rust en veiligheid en voor schonere lucht, reageert Debaets.

Project uitbreiden

Omdat er geen vergunningen nodig zijn om schoolstraten in te richten, kan de uitwerking vrij snel starten.

Zowel Debaets als Smet willen het project graag uitbreiden. “Vandaag zijn het 13 schoolstraten, maar we moeten verder gaan en ook de trajecten naar de scholen beveiligen: veilige oversteken, afgescheiden fietspaden, goede trottoirs. De ingrepen mogen niet stoppen bij de schoolomgeving. Onze hele stad moet op maat van onze ketjes heringericht worden,” alsnog Smet.

Schoolstraten

Deze straten worden omgevormd tot schoolstraat:

Anderlecht:

  • Séverineplein (Goede Lucht School en gemeenteschool Les Acacias)
  • Georges Moreaustraat (Voorzienigheidsschool en Marius Renardinstituut)

Schaarbeek:

  • Verwéestraat (Koninklijk Atheneum Alfred Verwée)

  • Groenstraat (Vrije Basisschool Sint-Lukas, Basisschool de Buurt, Sint-Lukas Kunsthumaniora)

  • Broederschapstraat (Sainte Marie Fraternité-instituut)

Sint-Joost-Ten-Node:

  • Grensstraat (Sint-Joost-aan-Zee)

  • Warmoesstraat (Joseph Delclef)

  • Overvloedstraat (Arc-en-Ciel)

Molenbeek:

  • Ulensstraat (Basisschool de telescoop, Regenboogschool)

  • Steenweg op Merchtem (Vrije Basisschool Vier Winden, Vrije basisschool Sainte-Ursule)

Vorst:

  • Mysteriestraat (Sint-Denijsschool)

Brussel-Stad:

  • Nieuwland/De Lenglentierstraat (Basisschool Sint-Joris, Nieuwland, Vrije basisschool Magellan, EHSAL, Dominique Pire-instituut, lagere school Sint-Jan Berchmanscollege, Zaveldal buitengewoon secundair onderwijs)

Koekelberg:

  • Kasteellaan (Unescoschool)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , schoolstraat , Bianca Debaets , Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni