De gemeente Evere weigert de herinrichting van de Jules Bordetlaan. Daar zou op voorstel van het Gewest een autobaan in beide rijrichtingen plaats moeten maken voor een fietsstrook. Burgemeester Ridouane Chahid (PS) ligt dwars. "Wij willen geen opsmukwerk, maar meteen een afgescheiden en dus veilig fietspad."
Gewest en gemeente kibbelen over Evers fietspad
De Bordetlaan is een viervaksbaan die dwars door Evere loopt en een belangrijke invalsweg van en naar het centrum van de hoofdstad. Met de legerkazerne, heel wat grote winkels zoals Decathlon en een industriezone in de buurt, passeren er dagelijks heel wat auto's.
Wegmarkeringen
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) stelde in het kader van haar fietsplan, dat versneld uitgevoerd wordt tijdens de coronacrisis, voor om er in beide richtingen een van de twee autobanen aan fietsers te laten. Voor de komende twee jaar zou het gaan om een tijdelijke inrichting met wegmarkeringen, naar analogie met de fietsstroken op de Lambermontlaan.
Maar de gemeente Evere gaat op de rem staan. Nadat burgemeester Chahid eerder al het "contraproductieve beleid" van Van den Brandt op de korrel had genomen, verzette hij zich tegen de plannen op de Bordetlaan. "We vragen namelijk al vijf jaar om er een écht fietspad aan te leggen. Kwalitatief, veilig en dus afgescheiden. Louter wegmarkeringen aanbrengen, betekent niet dat het veilig is voor de fietsers", licht de Everse burgemeester toe.
Chahid verwijst bijvoorbeeld naar de fietsstroken die aangebracht zijn op de Lambermontlaan. "Het veiligheidsgevoel is er misschien beter, maar of de fietsers écht veiliger zijn, durf ik te betwijfelen", zegt de burgemeester, die verwijst naar een ongeval met een fietser donderdag.
Een fietsende jongeman werd op de Lambermontlaan omstreeks 16.30 uur aangereden. Hij kwam er met wat schaafwonden en kneuzingen vanaf. "Met een afgescheiden fietspad was zo'n accident niet gebeurd. We hebben infrastructuur nodig die écht beschermt. Het pad op de Louis Schmidtlaan is wel in orde."
Langetermijnproject in de maak
Het Everse schepencollege verwijt Van den Brandt dat ze "ideologische keuzes" maakt en hekelt verder dat de gewestelijke plannen voor de Bordetlaan geen ingrepen inhouden om de snelheid van het autoverkeer te verminderen, zoals Berlijnse kussens. Ook de oversteekplaatsen voor voetgangers worden er niet beter op, klinkt het in een brief van de gemeente die de krant La Capitale kon inkijken.
Het kabinet van minister Van den Brandt laat weten dat een tijdelijke inrichting geen langetermijnproject in de weg hoeft te staan. "Door de coronacrisis moeten we nu eenmaal snel handelen, om meer ruimte te geven aan de Brusselaar en het openbaar vervoer te ontlasten", aldus een woordvoerder. "In afwachting van een permanente aanleg, waarvoor een vergunning nodig is, maken we het intussen al veiliger voor fietsers en voetgangers."
Lees meer over: Evere , Mobiliteit , Ridouane Chahid , Elke Van den Brandt , coronafietspad , Jules Bordetlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.