Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt wil van de Tervurenlaan een ‘stadsboulevard’ maken met minder plaats voor auto’s en meer voor fietsers en voetgangers. Daarvoor lanceert ze gesprekken met Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe. Tegen oktober volgend jaar hoopt ze de vergunningen aan te vragen, al acht de burgemeester van die laatste gemeente dat onhaalbaar.
Gewest lanceert gesprekken voor grondige heraanleg Tervurenlaan
Begin deze maand nam Etterbeeks burgemeester Vincent De Wolf (MR) het heft in eigen handen door zelf fietsinfrastructuur aan te leggen op de Tervurenlaan, een gewestweg. Volgens De Wolf liet de uitvoering van de gewestelijke plannen voor een tijdelijke inrichting te lang op zich wachten.
Na het conflict met Etterbeek kondigde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in het Brussels Parlement aan dat ze opnieuw de dialoog wil aangaan met zowel Etterbeek als Sint-Pieters-Woluwe over een grondige heraanleg van de Tervurenlaan tussen Merode en de Leopold II-square, een stuk van ruim een kilometer lang. Intussen hebben er ook gesprekken plaatsgevonden tussen het kabinet van Van den Brandt, beide betrokken gemeentes, Brussel Mobiliteit en de MIVB, weet Le Soir.
'Stadsboulevard'
“Het gaat om een eerste gesprek over de transformatie van dit deel van de Tervurenlaan tot een stadsboulevard”, zegt Van den Brandts woordvoerster Marie Thibaut de Maisières. “We willen dit deel van die as meer toegankelijk maken voor voetgangers en fietsers, conform aan het Good Move-plan.”
Burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoît Cerexhe (CDH) reageert positief. Ook hij ging in het verleden niet akkoord met de gewestelijke plannen voor de Tervurenlaan. “Wij zijn al langer vragende partij voor een heraanleg. Eindelijk begint er schot in de zaak te komen”, zegt Cerexhe aan Le Soir. “Nu moeten we nog zien welk project het uiteindelijk gaat worden. Het Gewest wil in oktober de vergunningen aanvragen, maar dat lijkt me heel optimistisch, aangezien een deel van de laan in Unesco-zone ligt, wat specifieke procedures vereist.”
Als de Tervurenlaan een heraanleg krijgt, zullen ook de tracés van tramlijnen 39 en 44 herbekeken worden. Die rijden nu in één richting door de smalle Hertoginstraat en Georges et Jacques Martinstraat voor ze Montgomery bereiken. “Al veertig jaar houdt dat geen steek”, aldus Cerexhe. “Een trechter in dubbele richting voor de trams maakt deel uit van de heraanleg. Ook de renovatie van metrostation Montgomery maakt daar deel van uit.”
Net als in Etterbeek is Cerexhe altijd voorstander geweest van twee eenrichtingsfietspaden of -straten. Op die manier zouden minder parkeerplaatsen geschrapt moeten worden. Het Gewest ziet liever een tweerichtingsfietspad. “In afwachting van de heraanleg willen we een fietsstraat in de richting van Montgomery en een eenrichtingsfietspad in tegengestelde richting”, zegt Cerexhe. “Ik blijf in overleg, maar ons standpunt zal vurig verdedigd worden. Bovendien heeft de minister de fietspaden in Etterbeek aanvaard, dus zou het logisch zijn om die te verlengen tot bij ons.”
Middenberm
Ook burgemeester van Etterbeek Vincent De Wolf reageert vrij positief op het eerste gesprek met het Gewest. “De plannen van het kabinet Van den Brandt sluiten aan bij wat onze eigen mobiliteitsdienst in 2020 op tafel heeft gelegd”, aldus De Wolf. “Zo lang het dossier vordert richting een definitieve heraanleg, vind ik het goed.”
Vandaag telt de Tervurenlaan tussen Montgomery en de Leopold II-square drie rijvakken in beide richtingen, met nog in elke richting een ventweg met parkeerstroken. Het Gewest wil enkele autorijstroken schrappen om plaats te maken voor een middenberm. “Daarop zouden we twee eenrichtingsfietspaden kunnen plaatsen, zoals wij al langer willen”, zegt De Wolf daarover.
De woordvoerder van Van den Brandt bevestigt aan BRUZZ dat het Gewest in oktober 2022 de vergunningen wil aanvragen. In januari volgt een volgend gesprek. Brussel Mobiliteit zou dan enkele voorstellen op tafel leggen.
Lees meer over: Etterbeek , Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , Tervurenlaan