Het Brussels Gewest wil de mobiliteit van kwetsbaren verbeteren en verdubbelt het budget voor sociale fietsleasing. “Het pilootproject was een succes. We willen het uitbreiden en alle obstakels wegnemen, zoals de aankoop, of de angst om in het verkeer rond te rijden," zo klinkt het op het kabinet van minister van mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen). Er is 400.000 euro voorzien.
Gewest verdubbelt budget voor sociale fietsleasing
Meer dan de helft van de Brusselse gezinnen heeft geen auto. De Brusselse regering investeert daarom in alternatieven, zoals het openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Maar om kansarme Brusselaars op de fiets te krijgen is meer nodig.
"Fietsen is een efficiënt emancipatiemiddel: het is goedkoop, maakt snelle verplaatsingen mogelijk, biedt onafhankelijkheid voor verplaatsingen naar het werk of een opleidingscentrum of om sociale contacten te onderhouden en zorgt tegelijk voor een betere gezondheid", stelt het kabinet van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) in een persbericht.
Drempels verlagen
"Met dit soort projecten wil het Brussels Gewest het fietspubliek diverser maken, en drempels weghalen om de fiets te gebruiken als alternatief. Dat vraagt een aanpak op maat, en de samenwerking tussen fiets- en armoede organisaties garandeert dat maatwerk."
Naar aanleiding van de exitstrategie uit de coronacrisis in 2020 werd een pilootproject opgestart om fietsen toegankelijker te maken. Het Brusselse Gewest investeerde toen in veertig kilometer extra fietspaden. Om ook kwetsbare groepen te laten genieten van de mogelijkheden die de fiets biedt, organiseerde Brussel Mobiliteit een samenwerking tussen drie Brusselse fiets-vzw’s: Cyclo, Pro Vélo en de Ateliers de la rue Voot, en 24 Brusselse organisaties die met kwetsbare groepen werken, zoals integratiecentra, wijkgezondheidscentra, alfabetiseringscentra, emancipatiecentra, openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Groter budget
In totaal werden vierhonderd fietsen ter beschikking gesteld aan de verenigingen. De totale kost van dit project bedroeg 266.000 euro. Volgens het kabinet Van den Brandt is tachtig procent van de deelnemers ook achteraf blijven fietsen.
Het traject, dat in het gewestelijk mobiliteitsplan GoodMove past, wordt uitgebreid en verfijnd, en voorzien van een groter budget. Met de 440.000 euro die het Brussels Gewest nu ter beschikking stelt, wordt de begeleiding versterkt en nog meer op maat gemaakt.
Het gaat om meer opleidingen op maat, langere begeleiding bij het dagelijkse gebruik, en versterking van de Brusselse partnerorganisaties, om op een termijn van drie jaar ook zelfstandig deze diensten te kunnen aanbieden. Er worden ook twee nieuwe fietsotheken geopend, waar de deelnemers terecht kunnen voor fietsmateriaal.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsers , Elke Van den Brandt