Naast de rode, groene en blauwe parkeerzones, wil Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) ook de minder bekende grijze zones een prominente rol in het parkeerbeleid van het gewest geven. Parkeren moet daar duurder zijn dan in nabijgelegen parkeergarages. Die laatste moeten daardoor aantrekkelijker worden.
Grijze zones op openbare parkeerplaatsen moeten auto's in parkeergarages krijgen
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) werkt aan een aanpassing van de gewestelijke parkeerordonnantie. Het doel is vooral om het parkeerbeleid meer in lijn met het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move te brengen. Het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg is een belangrijk onderdeel daarvan. Ook de harmonisering van het parkeerbeleid in heel het gewest is een speerpunt.
Onder meer het concept van de grijze parkeerzones wordt opnieuw benadrukt in de presentatie die woensdag aan alle Brusselse burgemeesters werd gegeven. Dat zijn zones in de buurt van grote openbare parkeergarages. Parkeren in de parkeergarages zou financieel aantrekkelijker moeten zijn dan op straat. Daarvoor zijn twee opties: de prijzen in de parkings verlagen of op straat verhogen.
Burgemeesters stellen zich vragen
De burgemeesters hadden de nodige opmerkingen. Didier Gosuin (Defi), burgemeester van Oudergem, stelt zich tegenover La Dernière Heure vragen bij de haalbaarheid. “Er wordt veel gesproken over ondergrondse parkeergarages, maar dan kent men de structuur van Brussel niet goed. In sommige gemeentes zijn die behoorlijk zeldzaam. Bovendien wordt er niet verduidelijkt hoe we private partners, zoals supermarkten, kunnen dwingen om parkeerplaatsen beschikbaar te stellen.”
Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR) stelde zich dezelfde vragen. “De ene buurt is de andere niet. Ukkel is niet Brussel, waar er meer ondergrondse parkeermogelijkheden zijn.” Benoit Cerexhe (CDH) van Sint-Pieters-Woluwe stelde dat plannen om bedrijvenparkings open te stellen voor buurtbewoners al langer bestaan, maar dat er maar weinig van in huis gekomen is. “Ik denk niet dat het een keer gelukt is.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Elke Van den Brandt , parkeerbeleid , gewestelijk parkeerbeleid , Good Move