De Schaarbeekse Prinses Elisabethlaan wordt grondig aangepakt tussen het treinstation van Schaarbeek en het Verboekhovenplein. Vervoersmaatschappij MIVB wil daar vooral de doorstroming van trams op lijn 92 verbeteren. Die staan vandaag vaak vast in het autoverkeer, ondanks een eigen bedding.
Grondige heraanleg Prinses Elisabethlaan voor vlottere tram 92
De trambedding op de Prinses Elisabethlaan blijkt niet te werken. De autorijstroken zijn smal en daardoor staan auto's regelmatig toch in de weg van het tramverkeer. In de nieuwe (voorlopige) plannen gooit vervoersmaatschappij MIVB het daarom over een andere boeg: de trambedding verdwijnt en in plaats daarvan zal er gezorgd worden voor minder autoverkeer op de as.
Dat zal gebeuren door eenrichtingsverkeer in te voeren. Als de plannen goedgekeurd worden zullen autobestuurders de laan enkel nog kunnen bereiken via het kruispunt met de Lambermontlaan. Richting de Lambermontlaan rijden zal niet meer kunnen. Het mobiliteitsplan Good Move bepaalt immers dat de laan niet bedoeld is voor doorgaand verkeer.
Ook het aantal parkeerplaatsen zal dalen om minder auto's aan te trekken. Van ongeveer 140 vandaag zou het naar 60 gaan. De MIVB, Parking.Brussels en de gemeente Schaarbeek zorgen wel voor alternatieven, schrijft de krant Le Soir. Bewoners zullen hun auto met een goedkoop abonnement kunnen parkeren in twee parkeergebouwen in de buurt.
Herverdeling
Door de beperking van het autoverkeer komt er ruimte vrij die naar andere weggebruikers kan gaan. Zo zullen de stoepen breder worden en komen er twee nieuwe afgescheiden fietspaden langs de laan. Tussen de straat en de fietspaden komt een groenzone met bomen en andere planten.
De MIVB laat weten dat het gaat om een voorontwerp. In februari of maart vraagt de maatschappij een bouwvergunning aan. Enkele maanden later volgt een openbaar onderzoek waarbij burgers en organisaties hun mening kunnen geven over de plannen. De Brusselse organisatie Heroes for Zero, die opkomt voor veilig verkeer, reageert alvast positief op het voorstel.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Prinses Elisabethlaan , MIVB , tram 92 , doorstroming , vergroening , afgescheiden fietspaden
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.