Clovislaan heraanleg simulatiebeeld

| De Clovislaan zou een uitnodigende middenberm en fietspaden krijgen, maar de overlegcommissie is kritisch

Heraanleg Clovislaan teruggefloten: stadsbestuur reageert ontstemd

Tim Gatzios
© BRUZZ
01/06/2021

De plannen voor de Clovislaan in de Europese Wijk moeten grondig aangepast worden. De overlegcommissie die de plannen moest beoordelen vindt dat de heraanleg het erfgoed te veel aantast. Vooral de afgescheiden fietspaden van asfalt en het wandelpad op de middenberm zijn de commissie een doorn in het oog. De Stad Brussel heeft weinig begrip voor de opmerkingen "die het status quo met veel auto's in stand houden".

De plannen van de Stad om de Clovislaan uit te rusten met afgescheiden fietspaden en een middenberm voor spel en ontmoeting stuiten al langer op verzet van buurtbewoners. Tijdens het openbaar onderzoek kwamen 680 opmerkingen binnen, een uitzonderlijk groot aantal. Bewoners vrezen dat de banken op de middenberm te veel mensen zouden aantrekken en dat overlast het gevolg zou zijn. De heraanleg zou ook niet stroken met het eerder historische karakter van de straat.

De vele opmerkingen leidden tot een streng advies van de overlegcommissie, die bestond uit Urban Brussels en Leefmilieu Brussel. Die baseerden zich sterk op een negatief advies van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen.

De overlegcommissie beoordeelde de plannen uiteindelijk positief, maar legde wel een hele reeks aanpassingen op. In het algemeen vond de commissie de plannen te modern voor de omgeving. De middenberm zou daarom anders moeten, het straatmeubilair klassieker en de bomen allemaal van dezelfde soort.

Fietspaden van blauwe steen

Ook de opmerkingen over de geplande fietspaden springen in het oog. De overlegcommissie vindt dat de keuze voor okergeel asfalt de historische omgeving aantast en wil daarom dat de fietspaden aangelegd worden in blauwe steen "voor een eenvoudiger en coherenter kleurenpalet". Afgescheiden infrastructuur is bovendien niet nodig in een zone 30, vermeldt het advies.

"De stad moet kunnen evolueren. Er zijn naast patrimonium ook noden op het vlak van mobiliteit, toegankelijkheid en vergroening."

Ans Persoons, Brussels schepen van Stedenbouw (Change.Brussels)

Ans Persoons, Schepen van Stedenbouw en Openbare Ruimte, Nederlandstalige Aangelegenheden en Onderwijs in Brussel-Stad

De overlegcommissie gaat zo in tegen de geldende ontwerprichtlijnen en een advies van Brussel Mobiliteit. Dat vermeldde dat het mengen van fietsers en auto's zou kunnen met maatregelen om de hoeveelheid autoverkeer fors te beperken. Aangezien die niet voorzien zijn, en omdat de route onderdeel is van het fiets-GEN, is het volgens Brussel Mobiliteit wel degelijk nodig om afgescheiden fietsinfrastructuur aan te leggen, liefst breder dan wat de plannen voorzien.

'Auto-status quo'

De Stad Brussel is ontstemd over het advies. "Het houdt omwille van het patrimonium het status quo in stand, maar dat is momenteel een situatie waarin auto's erg veel ruimte hebben," zegt Brussels schepen van Stedenbouw Ans Persoons (Change.Brussels). "De stad moet ondanks aandacht voor patrimonium wel kunnen evolueren, want er zijn ook noden op het vlak van mobiliteit, toegankelijkheid en vergroening."

"Wij zijn zeker bereid om aanpassingen te doen aan de middenberm, het straatmeubilair en de bomen en planten. Maar we willen geen fietspad van blauwe steen," zegt Persoons. "Fietsers zullen uitglijden en het zal conflicten met voetgangers creëren. Voor de middenberm willen we geen kasseien met brede voegen ertussen, want de ruimte moet toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel of kinderwagen."

De Stad hoopt nu dat de gemachtigd ambtenaar van het Brussels Gewest de voorwaarden van de overlegcommissie over fietspaden en middenberm niet overneemt bij de aflevering van de bouwvergunning. Over een mogelijke beroepsprocedure wil Persoons geen uitspraken doen.

clovislaan

| De Clovislaan anno 2019, voor de werken aan de spoortunnel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni