Opnieuw heeft een automobilist de tramsporen onder de Zuidtunnel voor een rijvak aangezien. Het gaat om een oudere man die zijn auto ongelukkig tussen de tramrails heeft gemanoeuvreerd. Hij is niet de eerste automobilist die zich vergist. Moet er iets veranderen?
Hier gaan we weer: automobilist rijdt zich vast in trambedding aan Zuidstation
Eerst de feiten: donderdag reed iets na 18 uur een automobilist de Zuidtunnel binnen, die eigenlijk alleen voor tramverkeer is bedoeld. De automobilist reed zich al snel vast in de sporen en kon niet meer voor- of achteruit. Op de beelden die via sociale media werden verspreid, is te zien hoe andere reizigers de bestuurder proberen te helpen. De bestuurder is een iets oudere man.
Uiteindelijk takelen de diensten van de MIVB de auto weg. De MIVB heeft tram 81 wel een half uur stil moeten leggen. "Gelukkig waren er geen gewonden," zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. De autobestuurder kan wel een ‘gepeperde rekening’ verwachten voor het takelen en het oponthoud van de tram.
Het is niet de eerste keer dat een automobilist zich klemrijdt in de tramtunnel. "Auto waant zich tram in Zuidstation", we schreven het al in 2012. In onze archieven vonden we nog verschillende voorbeelden van automobilisten die de tunnel van het Zuidstation inrijden. Mogelijk zien ze de tunnel aan voor een rijvak.
Goed aangeduid
Toegegeven, vanuit de verte is het niet goed te zien. Maar al voor de kruising is het stopbord duidelijk. Ook vlak voor de tunnel staat nog een stopbord en een waarschuwingsteken dat de tramsporen beginnen. "Het staat wel goed aangeduid," zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme dan ook.
Waarom automobilisten toch de sporen op rijden? Dat heeft misschien meer met de bestuurder te maken dan met de signalisatie. "Wat donderdag de reden was weet ik niet, maar in het verleden kwam het wel eens voor dat automobilisten dronken waren, of verward."
Zo ook in 2016, toen een bestuurder van een Range Rover een dolle rit maakte door vanaf Albert tot het Zuidstation. Sindsdien heeft de MIVB barrières in de sporen gebouwd. Daardoor kan een chauffeur niet doorrijden nadat hij de tramrails op is gegaan. Eén nadeel: de auto kan niet verder rijden, maar de rails nog wel op rijden. Als een automobilist zich vergist, moet de MIVB moet dus altijd eerst de auto wegtakelen voordat de trams er opnieuw door kunnen.
Lees meer over: Mobiliteit , auto op de tramsporen , MIVB , rijvaardigheid