Voor een verdere expansie van het tramnet zijn er weinig concrete plannen. de uitbreiding van de metro gaat nu voor.

| "Mensen denken dat metrodeuren net als liftdeuren zijn," zegt woordvoerder Guy Sablon. "Dat klopt dus niet. Deuren blokkeren heeft grote gevolgen voor alle reizigers. Ik heb maar een boodschap: blokkeer ze niet."

Iedere dag drie technische problemen op MIVB-netwerk

TD
© Belga
17/04/2019

In 2017 telde de vervoersmaatschappij MIVB 83 incidenten per maand, in 2018 waren er dat 95. De stijging is volgens de MIVB te wijten aan een hogere frequentie van de metro's en stijgend reizigersaantal.

"Dat wil niet zeggen dat de passagiers iedere keer zijn moeten uitstappen. De meeste defecten duren niet lang en de reiziger merkt er zelfs niets van," zegt Françoise Ledune, woordvoerdster van de MIVB in de kranten La Libre Belgique en La Dernière Heure.

"De opwaartse trend heeft te maken met een hogere frequentie op ons netwerk." De helft van de spoorhinder heeft te maken met personen die de sporen betreden en zo het verkeer hinderen. De andere is te wijten aan technische problemen.

Geen lift

"Meestal gaat het om problemen met de deuren. Als de deur niet meer sluit, kan de metro niet vertrekken," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon aan BRUZZ. "Mensen denken dat metrodeuren net als liftdeuren zijn. Dat klopt dus niet. Deuren blokkeren heeft grote gevolgen voor alle reizigers. Ik heb maar een boodschap: blokkeer ze niet."

Overigens werkt de MIVB aan een nieuw signalisatiesysteem om de tussenpozen tussen de metro's korter te maken. Daardoor kan de frequentie omhoog, en de drukte in de voertuigen naar beneden. "De facto kunnen er zo meer reizigers aan boord gaan, met minder hinder."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , metro

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni