Spoorwegbeheerder Infrabel is gestart met een werf waarbij twintig kilometer aan spoorstaven worden vernieuwd op het westelijk ringspoor. De werken gaan twee weken duren.
Infrabel vervangt bijna honderd jaar oude spoorbruggen in Anderlecht
Het huzarenstukje was de vervanging van twee metalen spoorbruggen uit 1928 door nieuwe betonnen exemplaren aan het voormalige station van Kuregem. Federaal Mobiliteitsminister George Gilkinet, Brussels minister Bernard Clerfayt, schepen in Anderlecht Nadia Kammachi en CEO van Infrabel Benoît Gilson woonden de onderneming bij.
De werken op het spoor vinden plaats tussen de stations van Tour en Taxis en Brussel-Zuid. Op lijn 28, bekend als het westelijk ringspoor, ligt het verkeer nog tot dinsdag 25 mei om vijf uur 's morgens stil. Er wordt twintig kilometer aan oude spoorstaven vernieuwd door een stevig soort staal dat minder railbreuken ondervindt. Tussen de dwarsliggers en spoorstaven wordt extra geluiddempend materiaal geplaatst.
Afgelopen weekend werd vlakbij het voormalig station Kuregem in Anderlecht gestart met het vervangen van de vier metalen brugdekken uit 1928. De nieuwe betonnen exemplaren zijn onderhoudsvriendelijker en stiller dan de vorige bruggen en moeten klaar zijn voor de volgende honderd jaar. Het oude stationsgebouw aan de bruggen wordt door Infrabel ter beschikking gesteld van de gemeente Anderlecht. Het gebouw wordt gerenoveerd en krijgt een socioculturele bestemming.
Het westelijk ringspoor is zowel voor de reizigers - als goederentreinen een belangrijke lijn. De nieuwe infrastructuur maakt de verbinding met de perrons van het station van Schaarbeek mogelijk en is ook een belangrijke ader voor bedrijven zoals Audi Brussels. Het hele project kost vier miljoen euro, waarvan drie miljoen euro wordt betaald door het Plan Boost van de federale overheid.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Infrabel , Anderlecht , spoorwegen