FlixBus, Eurolines en andere internationale operatoren zetten reizigers straks "heel, heel, heel waarschijnlijk" af op de Erasmussite aan de rand van Brussel. Daar recupereert het Gewest in 2023 een stukje grond van de parking naast metrohalte Erasmus. De gemeente Anderlecht verzet zich tegen de plannen. "De Erasmussite staat zelfs niet in verbinding met een treinstation."
Internationaal busstation komt wellicht op Erasmussite
De Brusselse regering onderzocht eerder of zo’n internationaal busstation niet neergepoot kon worden bij Brussel-Zuid, de P+R zone van het metrostation Delta, de site van COOVI of de site van Bordet. Maar het is de Erasmussite die nu in polepositie ligt. Op een enorme parkeerplaats naast het metrostation, Parking Lennik, recupereert het Gewest in 2023 een stukje grond.
“Heel, heel, heel waarschijnlijk komt het internationaal busstation daar”, aldus Smet, maandag in de Commissie Infrastructuur. De Erasmussite ligt op een boogscheut van de Ring. Busbedrijven vermijden zo dat ze zich vastrijden in het centrum. Reizigers kunnen er van de bus overstappen op metrolijn 5, die de Erasmussite rechtstreeks verbindt met het stadscentrum. (lees verder onder de kaart)
Anderlecht verzet zich
De gemeente Anderlecht is op de hoogte van de plannen van het Gewest, en is tegen. "Daar is helemaal geen plaats voor een groot busstation. Die wijk verzamelt hoogtechnologische industrie, een medisch centrum met ziekenhuis en universiteit, de groene zone van Neerpede en een gloednieuwe woonwijk voor 3.000 bewoners", zegt aftredend schepen Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) aan BRUZZ.
"Er is daar al een grote parking die een enorme impact heeft op de wijk", gaat hij verder. "Door zo'n busstation neemt de levenskwaliteit er nog verder af. Ik zie er de meerwaarde niet van in. Die bussen horen gewoon te stoppen aan een internationaal station, zoals het Zuidstation. De Erasmussite staat zelfs niet in verbinding met een treinstation."
Van Gaëtsenhoven vindt een internationaal busstation wel nuttig. "Maar niet op ons grondgebied. Anderlecht is niet de facilitator van allerlei gewestelijke functionaliteiten. De impact van Parking Lennik op de Erasmussite is al enorm. De draagkracht voor een busstation is er niet."
Architectuurwedstrijd
Het plan wordt nog bestudeerd, maar diverse bronnen bevestigen dat het busstation er zo goed als zeker komt. De grootste operatoren zijn het idee in elk geval genegen, zegt Smet. “We hopen de vergunningen deze legislatuur nog te realiseren”, aldus zijn woordvoerder.
Er wordt ook nog bekeken of bepaalde lijnen doorgetrokken worden naar het Noord- en Zuidstation, waar de operatoren nu halt houden. Sowieso gaat minister Smet op zoek naar een oplossing op de heel korte termijn. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gekeken naar een halte op de Simon Bolivarlaan.
Voor de bouw van het internationaal busstation richten Brussel Mobiliteit en het gewestelijk planningsbureau perspective.brussels een architectuurwedstrijd in. Daarvoor wordt het startschot in 2019 gegeven.
Intercitybussen
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Politiek , Intercitybussen , Flixbus , internationaal busstation , Pascal Smet , Eurolines , Erasmussite
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.