Op de spoorlijn Mechelen-Vilvoorde is het treinverkeer volledig hersteld sinds 10.30 uur. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. Het treinverkeer was al de hele ochtend ernstig verstoord door een kabeldiefstal op die spoorlijn.
Kabeldiefstal op spoorlijn Mechelen-Vilvoorde: treinverkeer hersteld
Het ging om een diefstal langs lijn 27, de spoorlijn tussen Mechelen en Vilvoorde, waardoor 700 meter kabel beschadigd raakte en moest vervangen worden. Of de daders ook zoveel hebben buitgemaakt, is minder duidelijk.
In ieder geval zorgde de diefstal voor heel wat hinder. Zo werd de trein tussen Edingen en Mechelen gedeeltelijk afgeschaft, en werd de treinverbinding tussen Antwerpen Luchtbal en Charleroi beperkt tot Antwerpen Centraal. Tussen Brussel Zuid en Antwerpen Centraal reden wel treinen, maar minder dan in normale omstandigheden, omdat er maar twee van de vier sporen beschikbaar waren. De andere treinen die normaal gebruik maken van lijn 27, werden omgeleid via lijn 25.
Om 10.30 uur was de schade aan lijn 27 volledig hersteld. "Het gaat weliswaar om een tijdelijke herstelling, de definitieve herstelling van de schade zal volgende nacht plaatsvinden", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Het treinverkeer kan intussen opnieuw normaal rijden, al zijn er nog kleine gevolgsvertragingen."
Moeilijk om daders te vatten
De diefstal werd vannacht tussen 1 en 2 uur vastgesteld. "We doen vanzelfsprekend aangifte van de diefstal maar zonder getuigen of een duidelijk spoor, is het vaak moeilijk om de daders te vatten en de schade op hen te verhalen", zegt woordvoerder Thomas Baeken. "Er bestaat sinds ongeveer 2013 wel een nationaal actieplan, waarbij er ook een samenwerking is met de ijzerhandelaars. Die weten welke kabels van het spoor komen, en die kan je dus niet meer bij hen te koop aanbieden. Daarnaast gebeuren alle betalingen bij hen elektronisch, zodat er altijd een spoor is. Maar kabeldieven kunnen altijd naar het buitenland gaan met hun buit, en dan wordt het moeilijker om hen op te sporen."
Infrabel probeert waar mogelijk koper te vervangen door aluminium, dat minder gegeerd is, en kabels zoveel mogelijk in te graven. "Maar dat maakt het voor de onderhoudsploegen ook moeilijker", klinkt het nog.
Lees meer over: Mobiliteit , Infrabel , Hinder NMBS