De stevig bekritiseerde plannen voor de heraanleg van het Koningsplein moeten aangepast worden. Dat vindt de overlegcommissie, die het Gewest adviseert over bouwvergunningen. De stoepen moeten verdwijnen zodat er een echt plein ontstaat. En de ruimte voor auto's wordt beperkt met stenen paaltjes. Zo kan het plein in de toekomst eenvoudig autoluw of -vrij gemaakt worden.
Koningsplein wordt stoeploos
De commissie adviseert het Gewest om met een aantal voorwaarden rekening te houden. De vergadering volgt zo de harde kritiek op de plannen van onder meer stadsverenigingen, de Brusselse bouwmeester en Brussels minister voor Mobiliteit Smet (SP.A).
Het Koningsplein zou opgefrist worden, maar de indeling met veel ruimte voor auto's veranderde niet. Wandelaars zouden bredere stoepen krijgen, maar de rechte hoeken hielden geen rekening met de wandelroutes van voetgangers (die wandelen liefst zo direct mogelijk tussen twee punten). De ruimte in de hoeken zou ook wildparkeerders aantrekken.
In de plannen stonden ook geen voorzieningen voor fietsers, terwijl het plein wel op een gewestelijke fietsroute ligt.
Weg met de stoep
De overlegcommissie vraagt nu om de stoepen niet te verbreden, maar ze volledig te schrappen. Zo moet er een ruim plein ontstaan. Auto's worden van voetgangers gescheiden door de rijweg af te bakenen met paaltjes van blauwe steen, een idee dat eerder al eens op tafel lag. Gemotoriseerd verkeer kan zo ook beter gekanaliseerd worden, want vandaag zorgt de kasseizee voor een chaotische verkeerssituatie.
Deze aanleg zonder niveauverschillen maakt het ook gemakkelijk om de paaltjes in de toekomst weg te halen en het plein om te vormen tot een autoluwe of autovrije plek.
Verlichting
Het advies van de overlegcommissie legt geen specifieke fietsinfrastructuur op, dat ligt immers moeilijk in een omgeving die beschermd is. Wel moet de nieuwe verlichting van het plein subtieler worden. In de plannen ging te veel aandacht naar bepaalde elementen van de gebouwen, terwijl die moet gaan naar de gevels in hun geheel. Er mogen ook niet te veel armaturen geplaatst worden op de beschermde gevels.
Het is nu aan Beliris, de uitvoerder van de heraanleg, om de plannen verder te verfijnen. Als dat gebeurd is kan het Brussels Gewest beslissen over een bouwvergunning.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , Koningsplein , autoluw , Koudenberg , Beliris
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.