Niet ambitieus genoeg, te veel ruimte voor de auto, te weinig groen en een achteruitgang voor de fietser. Het zijn slechts enkele punten van kritiek op de renovatieplannen van het Koningsplein. Veertien instellingen, wijkcomités of andere betrokken partijen dienden een bezwaarschrift in tegen het project. Brussel Mobiliteit dient een negatief advies in.
Verzet tegen renovatieplannen Koningsplein groeit
Het Koningsplein in het Brusselse stadscentrum krijgt een facelift. Maar de herinrichting van het plein in de Museumwijk doet de wenkbrauwen fronzen. In 2014 koos een wedstrijdjury voor het project van een consortium rond West8 en Grontmij. Die plannen gaven veel ruimte terug aan de zwakke weggebruiker.
Van dat ontwerp blijft vandaag nog maar weinig over. De iconische gebouwen rond het plein worden nog steeds letterlijk in de schijnwerpers gezet, maar het grasveld, de nieuwe tramsporen en de voetgangerszone zijn verdwenen. “De huidige plannen zijn duidelijk minder ambitieus dan werd vooropgesteld”, reageerde Steyn Van Assche van stadsorganisatie BRAL.
Koning auto
Ook Brussels bouwmeester Kristiaan Borret was fan van die initiële plannen. “Het Koningsplein zag door het ontwerp zijn grandeur hersteld. Met een beperkte plaats voor autoverkeer, wat toelaat de functie van ontmoetings- en kuierplek te herstellen en de ruimte terug aan de Brusselaar en de stadsbezoeker te geven.”
Maar, stelt Borret, de geest van het winnende ontwerp werd niet behouden. Aanvankelijk zou 88 procent van de totale ruimte voor voetgangers zijn, maar daar blijft in de huidige plannen slechts 40 procent van over. De andere 60 procent gaat naar het gemotoriseerd verkeer, waarvan het gros voor koning auto.
De verbreding van het voetpad houdt geen rekening met de looplijnen van de voetgangers. Zo dreigen de pleinhoeken opnieuw ten prooi te vallen aan wildparkeerders.
Rondom het plein zal het voetpad tot 12 meter breed worden, dat is een drievoud van de huidige breedte. “Maar die verbreding houdt geen rekening met de looplijnen van de voetgangers”, vreest Borret. De pleinhoeken dreigen zo gegeerde restruimte te worden voor wildparkeerders.
Rond het standbeeld van Godfried van Bouillon zou een grasperk komen, maar in de huidige plannen is geen groen meer te zien. Bovendien is het middenplein niet bereikbaar op een veilige manier, hekelen onder meer de stadsactivisten van BRAL. De vzw behoort tot de veertien organisaties die een bezwaarschrift indienden bij Brussel-Stad.
Fietsroute 11
Nog een heikel punt is de veiligheid van de fietsers, zo meldt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) aan onze redactie. Zo wordt er geen fietspad aangelegd. Nochtans kruist de gewestelijke fietsroute 11 het Koningsplein.
Bovendien speelt men met het idee om alle tram- en bushaltes in de omgeving, denk aan Koning en Paleizen, te laten samenkomen op het Koningsplein. “Dat lijkt ons geen goed idee”, aldus Smets kabinetchef Dobbels. “De frequentie van de lijnen laat niet toe dat bussen er allemaal samen kunnen stoppen op de beperkte ruimte die het Koningsplein is.”
Overlegcommissie
In de commissie Infrastructuur liet Smet al verstaan dat Brussel Mobiliteit een negatief advies zal afleveren in de Overlegcommissie. Die vindt woensdagvoormiddag plaats en daar zullen alle betrokken partijen uitgenodigd worden om hun standpunten te verdedigen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Koningsplein , Kristiaan Borret , Steyn Van Assche , ARAU , Bral , Pascal Smet , Beliris , overlegcommissie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.