De Brusselse regering keurde donderdag nieuwe regels goed voor taxidiensten. Chauffeurs zullen in de toekomst een eigen licentie hebben, waarmee ze tegelijkertijd voor traditionele taxidiensten als online alternatieven als Uber kunnen rijden. Daarbij zullen verschillende tarieven gelden. Het plan moet wel nog voorgelegd worden aan de sector.
Langverwachte taxiplan goedgekeurd door regering
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kondigde al in april 2017 de contouren van zijn taxiplan aan. Centraal daarin staan de chauffeurs. Die moeten in de toekomst beschikken over een eigen, individuele licentie. Daarmee kunnen ze aan de slag bij verschillende platformen.
Zo moet het voor een taxichauffeur mogelijk zijn om, bijvoorbeeld, iemand eerst op te halen en vervoeren via de Uber-applicatie, om daarna iemand op te halen aan één van de vele taxistandplaatsen in het gewest. Vandaag is dat niet mogelijk, omdat veel platformen exclusiviteitsregels hanteren voor hun chauffeurs.
Minimum- en maximumtarieven
De chauffeurs zullen wel verschillende tarieven moeten hanteren. Die zijn afhankelijk van het type rit dat ze uitvoeren. Voor de 'straatmarkt" zal een vast tarief gelden, afhankelijk van de afgelegde afstand en de tijdsduur van een rit. Het is de bedoeling dat die tarieven geregeld worden bijgesteld, om ze zo marktconform te houden.
“Met deze nieuwe regels krijgt de chauffeur zeggenschap over zijn eigen werk."
“Platformen krijgen enkel een vergunning om actief te zijn binnen Brussel als ze een aantal regels respecteren,” verduidelijkt Smet. “Zo moeten ze werken met chauffeurs die een Brusselse vergunning hebben, en moeten ze minimum- en maximumtarieven hanteren.” Dat moet zowel sociale dumping vermijden als de klant beschermen.
“Met deze nieuwe regels is de chauffeur niet langer de speelbal van het platform, maar krijgt hij zeggenschap over zijn eigen werk,” besluit de minister.
Om in aanmerking te komen voor een licentie moet een kandidaat minstens 21 jaar oud zijn, 3 jaar zijn rijbewijs hebben, medisch geschikt zijn, en een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen. Daarnaast moeten de chauffeurs ook een examen en gedragstest afleggen.
Met een eigen licentie moeten de chauffeurs de vrijheid krijgen om voor verschillende platformen te werken
2019
Nu de regering een akkoord heeft over het taxiplan, moet die ook nog voorgelegd worden aan de sector, de Raad van State en het parlement (in die volgorde).
Vooral de sector liet zich in het verleden bijzonder kritisch uit over de hervormingen die Smet voorstelde. Recent droegen nog ruim 200 chauffeurs de taxisector symbolisch ten grave in Brussel. Zij vrezen oneerlijke concurrentie van online alternatieven als Uber.
Smet hoopt dat de nieuwe regels in de loop van 2019 in werking zullen kunnen treden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , taxiplan , Pascal Smet , Uber
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.