taxi brussel mobiliteit BRUZZ actua 1567

| Het Europees Hof verleent Europese overheden de macht om Uber zelf te reguleren en aan wetten te onderwerpen.

Uitspraak Europees Hof is ‘laatste puzzelstuk’ voor taxiplan Smet

Mathias Declercq
© BRUZZ
20/12/2017

Transportplatform Uber maakt zich sterk dat de uitspraak van het Europees Hof geen impact zal hebben op de huidige situatie in Brussel en de meeste andere Europese steden. Maar de Europese rechtspraak vormt wel de ultieme basis voor het taxiplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet, dat Uber nu kan opleggen om dezelfde regels als de taxisector te volgen.

Het Europees Hof besliste woensdagochtend dat Uber wel degelijk een transportplatform is en niet louter een digitaal platform dat gebruikers en chauffeurs met elkaar verbindt. Daardoor moet Uber ook de transportwetten van de respectievelijke Europese landen waar ze actief zijn volgen.

Maar deze rechtspraak verandert niet meteen iets in de praktijk in Brussel en heel wat andere Europese steden, laat Uber weten. ““We worden in de meeste Europese landen al beschouwd als transportbedrijf en opereren daar dus volgens de wet”, klinkt het. “Maar, miljoenen Europeanen worden wel nog steeds verhinderd om een app als de onze te gebruiken.” Net daarom is Uber zelf een voorstander van meer regulering en dialoog met steden in heel Europa, aldus het bedrijf.

De redenering bij Uber is dat chauffeurs van Uber al onder de transportregelgeving vallen. Dat wil volgens het bedrijf echter niet zeggen dat het Europees Hof nu beslist heeft dat Uber als een taxibedrijf moet behandeld worden. Er is namelijk een wezenlijk juridisch verschil tussen taxi’s die op straat worden tegengehouden en privaat transport dat op voorhand kan geboekt worden. Dat is zo in de meeste Europese steden, en tot op heden ook in Brussel, waar het onderscheid tussen een limousine (personenvervoer met chauffeur) en een taxi nog steeds bestaat. Uber is zo tot op heden, atlhans in Brussel, dus nog geen taxibedrijf.

"Dit is met andere woorden het laatste puzzelstuk. We hopen het taxiplan er door te krijgen tegen begin 2018.”

Kabinet van Pascal Smet

Onderscheid verdwijnt in taxiplan

Maar net dat onderscheid gaat in het taxiplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) op de schop. Het eerste punt van het plan is dat niemand nog zonder vergunning diensten van bezoldigd personenvervoer zal kunnen uitvoeren, maar iedereen aan dezelfde regels en voorwaarden zal rijden. “Het onderscheid dat vandaag bestaat tussen taxi's en de limousines (verhuur van wagens met chauffeur) valt met andere woorden weg”, klinkt het letterlijk.

In dat opzicht vormt de uitspraak van het Europees Hof een belangrijke juridische onderbouw voor het taxiplan, omdat het de Europese overheden de macht geeft om Uber zelf te reguleren en aan wetten te onderwerpen. Het geeft de minister van Mobiliteit met andere woorden de kans om Uber te verplichten met een taxivergunning, en al de bijhorende voorwaarden, te werken.

Op het kabinet van Pascal Smet wordt de uitspraak dan ook op goedkeuring onthaald. “Dit is een bevestiging van ons ontwerp van het plan om de taxisector te hervormen”, zegt woordvoerder Mathias Dobbels. “We kunnen nu voorwaarden opleggen en de regelgeving verder uitwerken. Dit is met andere woorden het laatste puzzelstuk.”

Betekent dat dan het taxiplan in een stroomversnelling geraakt? “We zitten in de laatste fase. We hopen het plan er door te krijgen tegen begin 2018.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Economie , taxiplan , Uber , Pascal Smet , taxi

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni