De leasewagensector heeft een probleem met het Brusselse plan voor een slimme kilometerheffing. Sectorkoepel Renta vreest dat Brusselse leasewagenrijders benadeeld zullen worden ten opzichte van wie een niet-leasewagen inschrijft in het gewest. Als er geen akkoord tussen de gewesten komt, wil de sector ‘alle juridische mogelijkheden uitputten’ om een einde te maken aan de ongelijke behandeling.
Leasesector vreest ongelijke behandeling Brusselse automobilisten
Even terugspoelen: de Brusselse regering stelde donderdag haar plan voor een slimme kilometerheffing voor. Dat systeem schaft de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling (BIV) af en vervangt het door een taks op het gebruik van de wagen, de zogenaamde slimme kilometerheffing.
Een van de problemen met het plan, is dat de gewesten de verkeersbelasting en de BIV niet op eigen houtje kunnen aanpassen voor leasewagens. Zo’n aanpassing kan enkel na een akkoord tussen de drie gewesten, staat in de bijzondere financieringswet. Sinds de wet er is werd nog nooit zo’n akkoord afgesloten.
De leasesector is vandaag goed voor 400.000 voertuigen op Belgische wegen en voor 25 procent van de nieuwe inschrijvingen.
Niet tegen slimme kilometerheffing
Wat die bijzonderheid nu voor gevolg heeft voor het Brusselse plan moet nog blijken. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) liet al uitschijnen dat het hele plan niet van toepassing zou zijn op leasewagens. Zijn collega van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zegt dat het net de bedoeling is om ze er wél in op te nemen.
Sven Gatz kwam maandag in de commissie terug op de problematiek. Het klopt dat de bestaande belastingen op leasewagens na de regionalisering van de verkeersfiscaliteit enkel kan aangepast worden via een samenwerkingsakkoord tussen de drie gewesten. Dat werd beslist om deloyale concurrentie tussen de gewesten te vermijden. De minister wees erop dat de leasingmaatschappijen vooral gevestigd zijn in het noorden van het Brussels Gewest. Belangrijke wijzigingen van het fiscaal regime in één gewest kan grote gevolgen hebben in andere gewesten, voegde hij eraan toe.
Gatz hoopt dat er na het overleg over SmartMove ook onderhandelingen gestart kunnen worden over een samenwerkingsakkoord tussen de drie gewesten over de leasewagens. Dan kunnen die ook in SmartMove worden meegenomen, aldus nog de Open Vld-minister.
De leasingsector zelf is alvast niet gelukkig met de gang van zaken. Niet omdat ze tegen het principe van een slimme kilometerheffing is. “Dat lijkt ons een logische evolutie nu met de elektrificatie van het wagenpark de inkomsten uit accijnzen verminderen,” zegt Frank van Gool, algemeen directeur van Renta, de federatie van voertuigenverhuurders. “Daarenboven is een slim opgezet systeem in staat om aan sturing van de verkeersdrukte te doen.”
"We hopen op een akkoord, maar zullen zo nodig alle juridische mogelijkheden uitputten om een einde te stellen aan deze toestand."
De sector stoort zich er wel aan dat de behandeling tussen chauffeurs die wel en niet voor leasing kiezen steeds groter dreigt te worden. “De Brusselse leasingrijder kan hier de dupe van worden,” analyseert Van Gool. “Een stadsgenoot die een eigen voertuig inschrijft zal twee belastingen kwijtgescholden krijgen, terwijl dat voor een leasingrijder niet zal gelden. Daardoor ontstaat ongelijkheid.” De topman van Renta gaat er in die hypothese van uit dat leasewagens niet uit de hele kilometerheffing worden gehaald.
De directeur wijst erop dat er in Vlaanderen nu al een ander soort ongelijkheid bestaat in de behandeling van auto’s die wel of niet als leasevoertuig staan ingeschreven. Vlaanderen vergroende immers zijn verkeersfiscaliteit, maar door de eerder genoemde financieringswet mocht dat niet voor de leasevoertuigen. Voor een hybride auto betaalt een leasingmaatschappij daardoor tot 5.000 euro aan inschrijvingstaks meer per voertuig.
Aderlating voor de werkende middenklasse
“Wij hebben al meermaals aangedrongen bij de gewesten om tot een onderling akkoord te komen om de uitzonderingsregel voor de leasemaatschappijen aan te passen, zonder resultaat,” zegt Van Gool. “We begrijpen dat dit een delicate politieke evenwichtsoefening is, maar we wensen hier als sector niet het slachtoffer van te zijn.”
Naast de ongelijke behandeling vindt Renta de tarieven die Brussel vooropstelt ook te hoog. “Het tarief dat Brussel voor ogen heeft is echter een aderlating voor de werkende middenklasse, inclusief de bedrijfswagengebruikers. Het zal ook leiden tot een stijging van de kostprijs voor de dienstverlening waarop de Brusselaar beroep doet: firma’s die zich naar Brussel verplaatsen zullen de meerkost op de factuur zetten.”
Renta wijst er nog dat de wet voor iedereen gelijk moet zijn. “Wij zullen zo nodig alle juridische mogelijkheden uitputten om een einde te stellen aan deze toestand, maar meer nog hopen we op een regeling tussen de gewesten zoals voorzien in de wet van 1989.”
Wallonië moet mee
De kans dat zo'n regeling er snel komt lijkt vandaag niet zo groot. Ook Wallonië moet dan immers akkoord zijn. Dat gewest haalt nu amper inkomsten uit leasingbedrijven, omdat die vooral in Vlaanderen (250.000 auto's) en Brussel 130.000 voertuigen) gevestigd zijn. "Wallonië dringt aan op een regeling waarbij het ook een deel van die inkomsten krijgt, want de auto's rijden wel op Waalse wegen, legt Van Gool uit. "Die vraag is begrijpelijk, maar het maakt een akkoord niet meteen makkelijker."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , leasing , slimme kilometerheffing , Renta
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.