De slechte staat van veel wegen is in Brussel een groter probleem dan vandalisme. Dat zegt Lime, de grootste aanbieder van deelsteps. “In Brussel ervaren we minder vandalisme dan in andere Europese steden.”
Lime: ‘Meer problemen door infrastructuur dan door vandalisme’
Eerder deze week bleek dat Uber de actieradius van hun Jump-fietsen opnieuw verkleind heeft omwille van problemen met vandalisme en agressie. De beslissing roept vragen op over de houdbaarheid van de verschillende deelsystemen.
Bij Lime, de grootste aanbieder van elektrische deelsteps, zien ze echter geen structureel probleem met misbruik. “In Brussel ervaren we minder vandalisme dan in andere Europese steden”, zegt Benjamin Barnathan, verantwoordelijke voor Lime in de Benelux aan BRUZZ. “Eerlijk gezegd merken we ook geen verschil tussen wijken of gemeenten. In Anderlecht of Molenbeek is er niet meer of minder vandalisme dan in Etterbeek of Woluwe.”
Dat onderscheid was er wel kort na de lancering. “In een eerste fase waren er wat meer problemen in de buurt van het kanaal (binnen in de Vijfhoek, red), maar dat is ondertussen voorbij.”
Kasseien
Volgens Barnathan speelde toen mee dat deelsteps nieuw en onbekend waren. “De mensen moesten het systeem eerst leren kennen. Gebruikers wisten in het begin niet goed hoe ze met de steps moesten omgaan, waar ze veilig konden parkeren enz. Dat leidde tot frustratie. We hebben de gebruikers geïnformeerd, onder meer via patrouilles met studenten en het aantal klachten is serieus gedaald.”
Lime heeft naar eigen zeggen veel meer last van de slechte staat van veel wegen in Brussel. “We moeten veel meer herstellingen uitvoeren of steps vervangen door de gebrekkige infrastructuur dan door vandalisme”, zegt Barnathan. “Onze steps gaan kapot door de kasseien, slecht onderhouden voetpaden of putten in de weg.”
Expansie
Desondanks gaan de zaken niet slecht volgens Lime. Het bedrijf ambieert een nieuwe expansie. “In de zomer was het kalmer, maar sinds eind augustus gaat het opnieuw hard”, klinkt het. “We hebben nu ongeveer 1.500 steps in roulatie en we denken dat er nog enkele honderden bij kunnen, zowel in buurten waar we nog niet aanwezig zijn als in buurten waar de vraag groot is. Maar we doen het stap voor stap om geen nieuwe problemen te veroorzaken.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.