| De laadpaal werkt, maar kan niet gebruikt worden wanneer andere, niet-elektrische wagens de paal blokkeren. Speciale markeringen op de weg ontbreken voorlopig.

Markering voor elektrische wagens ontbreekt: Seat Alhambra blokkeert Elsense laadpaal

TRO
© BRUZZ
21/08/2020

De nieuwe laadpaal die in de Scepterstraat in Elsene geplaatst werd, kon voorlopig nog weinig elektrische wagens bedienen. De juiste markering van de parkeerplaats laat al een maand op zich wachten. Zolang die er niet is, kunnen er ook geen boetes worden uitgedeeld.

11.000 laadpalen voor elektrische voertuigen moet Brussel in 2035 hebben. Dat was de ambitie die minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) vorige maand nog uitspraken. Op dat moment waren er zo'n 400 laadpalen in het hele gewest. 56 daarvan bevonden zich op de openbare weg.

Inmiddels gaat Brussel al richting de 100 laadpalen op de openbare weg, stelt het kabinet-Van den Brandt. Er werden de laatste weken dus behoorlijk wat nieuwe palen geïnstalleerd. Zo ook in de Scepterstraat in Elsene, voor het fitnesscentrum.

laadpaal

Maar vooralsnog konden er weinig elektrische wagens worden opgeladen bij deze specifieke laadpaal. Een maand geleden werd de installatie voltooid en op de kaart van charge.brussels staat ze aangeduid als 'operationeel'. Maar de groene markeringen op straat om aan te geven dat deze plaats voorbestemd is voor een elektrisch voertuig ontbreken. Er is ook nog geen verkeersbord geplaatst.

Slepen kon niet

"Een maand is wel lang ja," beaamt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit, dat dit niet de normale gang van zaken is. "Onze diensten zijn er wel mee bezig, maar voorlopig zijn ze er nog niet in geslaagd om de markeringen aan te brengen."

Volgens Paemen wordt er door Brussel Mobiliteit een parkeerverbod aangevraagd om de werken te kunnen uitvoeren, wanneer zij van de beheerder van de laadpalen, Pitpoint, melding krijgen dat een paal operationeel is. "Vermoedelijk is dat al gebeurd, maar heeft de aannemer toen moeten vaststellen dat er toch een voertuig op de parkeerplaats stond. We kunnen niet zomaar een wagen laten slepen voor het aanbrengen van deze markeringen."

'Zolang er geen verkeersbord staat, kunnen er geen boetes worden uitgeschreven'

Inge Paemen, Brussel Mobiliteit

inge paemen

Pieterjan Desmet, woordvoerder van mobiliteitsminister Van den Brandt, stelt dat de vertraging ook te maken zou kunnen hebben met het grote aantal laadpalen dat de laatste tijd werd geplaatst. "Bovendien zitten we in de zomerperiode, waarin minder aannemers beschikbaar zijn. En de Covid-19-crisis vertraagt veel zaken."

Voorlopig gebruikt een buurtbewoner de parkeerplaats al een tijdlang om zijn Seat Alhambra te stallen. Sinds de installatie van de paal is de wagen al een paar keer veranderd van één van de twee plaatsen voor de paal, maar blokkeert hij consequent het oplaadpunt voor elektrische wagens. "Zolang er geen verkeersbord staat, kunnen daar geen boetes voor worden uitgeschreven," aldus Paemen. Wanneer de markeringen en het verkeersbord wel zullen worden geplaatst, kon zowel Paemen als Desmet niet zeggen.

How to: een laadpaal installeren

De installatie van elektrische laadpalen in het Brussels gewest is sowieso complexe materie. Het bedrijf Pitpoint staat in voor de plaatsing en het beheer van de palen. Samen met de betrokken gemeentes doen zij plaatsbezoeken om uit te maken waar het best een nieuwe laadpaal komt. Vervolgens worden die locaties besproken met Brussel Mobiliteit, waarna een vergunningsaanvraag gedaan wordt.

Pitpoint staat vervolgens in voor de installatie van de paal, Brussels elektriciteitsnetbeheerder Sibelga voorziet de juiste elektriciteitsvoorzieningen en Brussel Mobiliteit dient de paal vervolgens weer aan te sluiten op dat elektriciteitsnet. Al die hordes werden al genomen in het geval van de laadpaal in de Scepterstraat. Alleen het verkeersbord en de wegmarkering laten nu al een maand op zich wachten. Al kan het de eigenaar van de Seat duidelijk niet lang genoeg duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , Milieu , elektrische laadpalen , laadpalen , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni