Het aantal letselongevallen met fietsers steeg in de eerste jaarhelft met 15 procent in het gewest. De stijging heeft wellicht te maken met het hogere aantal fietsers. Toch zijn experts kritisch. “Meer fietsers zou net meer veiligheid moeten betekenen en daar slaagt Brussel nog niet in.”
Meer fietsongevallen in Brussel: ‘Autodruk moet omlaag’
Vias Institute publiceerde donderdag zijn verkeersveiligheidsbarometer voor de eerste jaarhelft. In Brussel valt onder meer de volgende trend op: het aantal letselongevallen met fietsers stijgt met 15 procent, van 380 naar 442.
De fietscijfers verdienen wat nuance, want het gaat om ongevallen die door de politie zijn vastgesteld. Het echte cijfer ligt minstens drie maal hoger. Wie valt en zich ernstig bezeert, neemt lang niet altijd contact op met de politie.
Voor het stijgende aantal fietsongevallen is er een voor de hand liggende verklaring: het aantal fietsers steeg de voorbije jaren fors en verdubbelde ongeveer in vijf jaar tijd. Die stijging ligt in de lijn van de stijging van het aantal letselongevallen vorig jaar. Anders gezegd: fietsen bleef ongeveer even veilig of onveilig in Brussel.
"In Gent betekent meer fietsers ook veiliger fietsen. Antwerpen en Brussel slagen daar nog niet in"
Experts plaatsen een serieuze kanttekening bij die redenering: in de verkeersveiligheid is er immers een concept dat naar de naam ‘Safety in numbers’ luistert: hoe groter een groep verkeersdeelnemers wordt, hoe veiliger het in principe wordt voor die groep. “Als er 50 procent fietsers bijkomen, zou het aantal letselongevallen eigenlijk maar met een procent of 20 mogen stijgen,” zegt Stef Willems van Vias.
Waarom zien we dan geen ‘Safety in numbers’ in Brussel? “Omdat de autodruk te hoog blijft,” weet Wies Callens van de Brusselse fietsersbond. “Steden als Gent en Leuven die daar wel werk van maakten zien het fenomeen wél: meer fietsers maakt fietsen veiliger. Brussel maar ook Antwerpen slagen daar niet in.”
Mooie fietspaden, gevaarlijke kruispunten
Naast minder auto’s moeten er ook meer controles komen op snelheid, weet Callens. “En het is ook hoog tijd om kruispunten als dat van Troon of Sainctelette aan te pakken. We hebben nu mooie fietspaden op delen van de Kleine Ring, maar als die kruispunten zo druk en chaotisch blijven, heb je daar weinig aan.”
Brussels minister van Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) herinnert eraan dat de nieuwe regering een prioriteit maakt van verkeersveiligheid, met een veralgemeende zone 30, meer handhaving van overdreven snelheid en infrastructuurwerken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Fiets , fietsen , fietsongevallen , Vias
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.