Voor het eerste trimester van 2019 zijn er in het Brussels Gewest minder verkeersdoden en minder letselongevallen geregistreerd, maar het aantal ongevallen met fietsers stijgt met de helft in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ongevallen met alle andere verkeersmodi vermindert.
Opnieuw forse stijging aantal fietsongevallen
Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. Het aantal letselongevallen waarbij fietsers betrokken zijn, kent al jaren een stijgende trend. In 2018 waren er 841 letselongevallen met minstens één fietser, terwijl dat er in 2017 nog 758 waren. Het aantal ongevallen zit al sinds 2009 in de lift. Intussen zijn er bijna 117 procent meer dan in 2009, toen Brussel nog aftikte op 338 letselongevallen.
Die negatieve trend zit zich in 2019 voort, met voor de maanden januari, februari en maart een somber hoogterecord van het aantal letselongevallen, al vielen er dit jaar nog geen doden.
De kwetsbaarheid van de fietser blijkt ook uit de nationale cijfers. In België nam het aantal fietsongevallen waaraan fysieke letsels werden overgehouden toe van 1.697 naar 2.036 in het eerste trimester, ofwel een toename van 20 procent. De stijging is het grootst in Brussel (52,4 procent) en Wallonië (52,3 procent), in Vlaanderen bedraagt de toename 15,3 procent (van 1.483 naar 1.710)
Meer fietsers
De stijging werd eerder al verklaard doordat er in Brussel steeds meer gefietst wordt. Cijfers van het aantal fietsers in Brussel zijn er nog niet voor het eerste trimester van 2019.
Ondanks de stijging bij de fietsers, blijft het totale aantal letselongevallen in Brussel onder alle weggebruikers in het eerste trimester stabiel ten opzichte van 2018.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , Vias , letselongevallen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.