Het aantal ongevallen met fietsers in Brussel is voor het negende jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit de resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van Vias. Vorig jaar waren er in het gewest 841 ongevallen waarbij een fietser betrokken was.
Meer ongevallen met fietsers in 2018
Uit de barometer blijkt dat het het aantal letselongevallen waarbij fietsers betrokken waren is gestegen. Zo waren er in 2018 841 letselongevallen met minstens één fietser, terwijl dat er in 2017 758 waren. Opvallend, het aantal ongevallen zit al sinds 2009 in stijgende lijn. Zo waren er vorig jaar bijna 117 procent meer ongevallen dan in 2009.
Volgens het verkeersinstituut Vias speelt het feit dat er steeds meer fietsers zijn een grote rol. "We zien dat er ook op nationaal niveau meer ongevallen zijn met fietsers. Bovendien was het vorig jaar uitzonderlijk mooi weer, waardoor er nog meer mensen de fiets namen," aldus woordvoerder Stef Willems.
Zestien doden
In 2018 vielen er in totaal 16 doden in het Brusselse verkeer. Dat is er een meer dan in 2017, toen waren het er nog 15. De meeste slachtoffers waren inzittenden van een personenwagen en voetgangers (allebei vijf slachtoffers). Daarnaast vielen er telkens twee doden te betreuren bij ongevallen met fietsers, brom- en motorfietsen.
Andere gewesten
Van de drie Belgische gewesten kent Brussel de sterkste daling van gewonden in het verkeer, al is die vrij klein: van 4.565 van 4.500, een daling van 1,4 procent. Wallonië staat nipt op de tweede plaats, met 14.470 slachtoffers, dat is een daling van 1,1 procent. In Vlaanderen vielen er dan weer 30.011 slachtoffers, dat is een stijging van 2,1 procent.
'Maak radicale keuzes'
"De grote bevolkingsgroei in Brussel zorgt ervoor dat de publieke ruimte steeds drukker wordt. Daarom moeten we radicalere keuzes maken in ons mobiliteits- en verkeersveiligheidsbeleid," reageert Brussels staatssecretaris van Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V)
"We stellen voor om het budget voorzien voor investeringen in fietsinfrastructuur te verdrievoudigen. Vandaag is dat ‘slechts’ 16 miljoen euro. Prioriteit moet gaan naar school- en crècheomgevingen, goed begaanbare stoepen en naar de aanleg van vrijliggende fietspaden."
Daarnaast pleit Debaets ervoor om de bevoegdheid mobiliteit weg te nemen bij de gemeenten en integraal over te maken aan het gewestelijke niveau, de pakkans verder te verhogen. en de zes politiezones te fuseren.
Voor de barometer baseert Vias zich op processen-verbaal. "Als iemand met een elektrische step over de kop gaat, en er geen anderen bij betrokken zijn, wordt er geen pv opgemaakt en wordt het ongeval niet opgenomen in de statistieken," aldus Vias-woordvoerder Stef Willems nog.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Vias , verkeersveiligheidsbarometer , fietsen , ongevallen met lichamelijke letsels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.