De hele metrolijn 3 - van Albert tot Bordet - kost nu 4,4 miljard euro. Dat is ruim 2 miljard euro meer dan de raming in december 2021. Opvallend: ondanks de perikelen onder het Zuidpaleis hebben Besix en Jan De Nul opnieuw samen een offerte ingediend voor het nog te graven stuk tussen Noordstation en Bordet.
Metro 3 kost nu 4,4 miljard euro, twee keer zoveel als geraamd
In de commissie mobiliteit van dinsdag sprak minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) over een metro die minstens 4 miljard kost. Dat blijkt nu 4,4 miljard euro te zijn, weet Le Soir. Dat bevestigt ook het kabinet van Van den Brandt aan onze redactie.
De nieuwe metrolijn 3 bestaat uit twee delen: het eerste is het stuk tussen Albert en Noord, met de omvorming van premetro naar metro. Dat stuk was oorspronkelijk begroot op 730 miljoen euro, maar daar komt nu nog eens 400 miljoen euro bij, voornamelijk omwille van de technische moeilijkheden onder het Zuidpaleis.
Die meerkost werd op 170 miljoen euro geschat. Daar komen nu nog een eventuele demontage en heropbouw van het Zuidpaleis bij, de inflatie en het pact met de buurt, onder meer voor het elders vestigen van handelaars en sportclubs. In de commissie zei Van den Brandt dat die 400 miljoen euro nog geen afgeklopt bedrag is.
689 miljoen euro per kilometer
Daarnaast is er de verlenging naar Bordet (Evere): een tunnel van 4,5 kilometer met 7 nieuwe metrostations. Die was in december 2021 nog begroot op 1,5 miljard euro. Daar komt nu maar liefst 1,6 miljard euro bij, goed voor een totaal van 3,1 miljard euro, of 689 miljoen euro per kilometer. Het grootste gedeelte van die stijging wordt verklaard door de duurdere offertes die bouwheer Beliris binnenkreeg.
Het rollend materieel kost 170 miljoen euro. Alles samen komt dat op 4,4 miljard euro: ruim 2 miljard euro meer dan begroot in december 2021. Volgens het kabinet gaat het om een hypothetisch bedrag. Ze verwachten dat de hoge offertes voor het stuk Noord-Bordet via onderhandeling nog naar beneden wordt bijgesteld.
Zelfde aannemers
Voor het stuk Noord-Bordet werden maar twee offertes ingediend. Een ervan komt van een tijdelijke vereniging bestaande uit Besix, Jan De Nul en Ghella SpA. Dat laat Besix weten aan onze redactie.
Dat is opvallend, gezien zowel Besix als Jan De Nul betrokken zijn bij de problemen onder het Zuidpaleis. Technische moeilijkheden zorgen voor stilstand, en leidde tot een een conflict met de MIVB - bouwheer voor dat stuk metro - over wie wat moet betalen. De MIVB dreigde met dwangsommen en uitsluiting van andere MIVB-werven. Daarop spande het consortium een kort geding aan tegen de MIVB. Volgens de laatste berichten werd dat proces naar juni verschoven.
Maar nu hebben ze opnieuw een offerte ingediend. Of ze deze keer de prijs hebben overschat, nadat ze de kostprijs voor de werken onder het Zuidpaleis hadden onderschat, kon Besix niet kwijt. In elk geval is de offerte ongeveer even hoog als die van het tweede bod, ingediend door Denys en FCC Construction. Zij bouwden eerder al samen aan de nieuwe gevangenis in Haren.
Te veel
De Brusselse regering bestudeert nu die offertes, om vervolgens te beslissen of en hoe het verdergaat met de verlenging van de metrolijn naar Evere. Omdat het de metrolijn niet zelf kan betalen, klopt het nu ook officieel aan bij het federale niveau voor meer geld.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Metro 3 , metro Noord , begrotingstekort
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.