Een eventuele uitbreiding van de metro tot in Groot-Bijgaarden zou tussen de 300 en de 450 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit een studie die het Gewest liet uitvoeren.
‘Metro naar Groot-Bijgaarden kost tot 450 miljoen euro’
De MIVB en Beliris hebben vandaag de handen vol met de omvorming van de centrale premetrolijn tot metro (tegen 2025 of 2026) en de verlenging van die metrolijn 3 naar het noorden (ten vroegste tegen 2032). De timing schuift geregeld een jaartje op.
De dure uitbreidingsprojecten verhinderen niet dat ondertussen al nieuwe verlengingen van het metronetwerk worden bestudeerd. Voor een goed begrip: dat die er ook komen, is nog lang geen uitgemaakte zaak.
Een van de pistes die bestudeerd wordt, is een verlenging van Simonis richting Groot-Bijgaarden, wellicht deels onder de Keizer Karellaan. De prijs van zo’n uitbreiding wordt momenteel geschat op 300 tot 450 miljoen euro voor de infrastructuur (tunnel, stations, technische uitrusting). Dat zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement.
Een beperkte uitbreiding tot aan de Basiliek van Koekelberg zou op zich al goed zijn voor goed een derde van dat bedrag.
"De reële kost van een ondergronds project ligt meestal ruim boven het hoogst geschatte bedrag"
Dat de bedragen zo uiteenlopen, heeft te maken met de verschillende mogelijkheden bij zo’n metroverlenging. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor meer of minder stations. Van den Brandt wijst er ook op dat de reële prijs van een dergelijk project altijd aan de hoge kant van de schatting ligt en er doorgaans zelfs ruim boven gaat. Dat betekent meer dan een half miljard euro voor de verlenging.
De minister ziet de verlenging enkel als een mogelijkheid op de "lange of zeer lange" termijn. “Op korte termijn moeten we naar een verbeterde inrichting van de Keizer Karellaan, dat zien ook de betrokken gemeenten Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem zo. Het huidige plan zorgt ervoor dat de bus er makkelijker kan rijden.”
Dilbeek
Of er ooit een uitbreiding van de metro komt tot in Groot-Bijgaarden beslist Brussel niet alleen. De gemeente Dilbeek liet enkele jaren geleden nog weten dat ze tegen zo’n plan was.
Ondertussen wordt ook de mogelijkheid van een metro naar het zuiden van Brussel bestudeerd door het federale investeringsfonds voor Brussel Beliris. Die studie ligt momenteel stil omdat de experts zich moesten concentreren op de bouwvergunning van metro 3 naar het noorden van Brussel. Momenteel loopt het openbaar onderzoek voor die vergunning.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , uitbreiding metro , Groot-Bijgaarden , Elke Van den Brandt , metro
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.