Volgens Beliris zijn de twee offertes voor het bouwen van de metro 3 naar Bordet niet conform het lastenboek. De openbare aanbesteding moet worden overgedaan. De ramingen voor de bouw van de hele metro 3 lopen nu al op tot 4,6 miljard euro.
Nieuwe tegenslag voor metro 3: aanbesteding moet worden overgedaan
Lees ook: Gatz wil publiek-private samenwerking voor noordelijk deel metro 3: ‘Enige weg uit impasse
Dat heeft ontslagnemend minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) geantwoord op een vraag van Benjamin Dalle (CD&V).
Van den Brandt gaf een stand van zaken van de werken aan metro 3. De ombouw van het station Albert tot multimodale hub zit op schema, en voor het station Toots Thielemans is de ruwbouw bijna klaar, zodat de Stalingradlaan in de loop van 2025 kan worden heraangelegd. Er is ook een compensatieregeling uitgewerkt voor de getroffen handelaars.
De vergunning voor de ontmanteling van het Zuidpaleis daarentegen is nog niet afgeleverd.
Voor fase II, van Noordstation tot Bordet, kondigt zich een nieuwe tegenslag aan. In de lente van 2023 hebben twee aannemers een offerte ingediend voor de bouw van de tunnel van 4,5 kilometer, zeven stations en een metrostelplaats in Haren. De prijs van die offertes lagen fors hoger dan de oorspronkelijke ramingen, en de Brusselse regering heeft vorig jaar aan Beliris gevraagd om de offertes ‘lijn per lijn’ te analyseren, om zo de kosten toch te kunnen drukken.
Die analyse is nu rond. Volgens het juridisch luik van de analyse van Beliris zijn de offertes ‘onregelmatig’, zo antwoordde Van den Brandt. Een van de twee offertes zou nog geregulariseerd kunnen worden, maar dan blijft er, nog volgens Beliris, maar één offerte meer over, en speelt er dus geen concurrentie meer.
Beliris stelt daarom voor om een nieuwe openbare uitbesteding uit te schrijven, na een afkoelingsperiode. Intussen kan het lastenboek herwerkt worden, in de hoop dat de kosten gedrukt zullen kunnen worden.
Andere opties
Volgens Beliris moeten er ook andere opties overwogen worden dan de klassieke aanbesteding: ofwel een opdeling van de aanbesteding in verschillende percelen, of een privaat-publieke samenwerking.
Voor het probleem aan het Noordstation, waar een verbindingstunnel de grondwaterlaag heeft geraakt, is een technische oplossing in de maak. Eerder raakte al bekend dat die tunnel waarschijnlijk van bovenaf zal worden uitgegraven, boven de grondwaterlaag, wat een impact zou kunnen hebben op het treinverkeer op de Noord-Zuidverbinding. Hierover wordt met Infrabel en de NMBS onderhandeld. Er zal eind dit jaar een definitieve beslissing vallen. Dan zal ook de meerkost bekend zijn voor die werken. De vergunning hiervoor is nog niet afgeleverd.
Van den Brandt gaf ook een nieuwe raming mee van de kosten voor metro 3, én een timing. De kosten lopen op nu al op tot 4,6 miljard euro. Als alles volgens plan verloopt kan de metro in 2031 in gebruik worden genomen, maar dan moet er vooral eerst een financiering worden gevonden. De uittredende Brusselse regering kijkt daarbij expliciet naar de nieuwe federale regering.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , aanleg metro 3 , Benjamin Dalle , Elke Van den Brandt , Beliris , Zuidpaleis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.