Op de luchthaven van Zaventem zijn vorig jaar 485 vliegtuigen zonder nachtslot toch in de nacht geland of opgestegen. Dat het plafond overschreden werd, is volgens de luchthaven te wijten aan vertragingen. Actiecomités vragen zich ondertussen wel af wat een plafond dan nog voor zin heeft.
Een slotcoördinator mag jaarlijks maximaal 16.000 nachtslots, of toestemmingen, uitdelen aan vliegtuigen tussen 23 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends. Van die 16.000 mogen er maar 5.000 vertrekkende vluchten bij zijn. Dat getal mag evenwel niet verward worden met het aantal nachtbewegingen, ofwel het effectief aantal toestellen dat op Zaventem landt of opstijgt.
In totaal werden er vorig jaar 16.827 nachtbewegingen geteld. Voor 342 daarvan was er geen nachtslot nodig. Het gaat daarbij om helikopters, militaire, staats- en medische vluchten. Daarnaast waren er ook 485 commerciële vluchten zonder nachtslot die op Zaventem landden of opstegen, het hoogste cijfer sinds de invoering van het plafond.
‘Flauw excuus’
Anke Fransen, woordvoerder van Brussels Airport, wijt de toename onder andere aan vertragingen. “We gaan die vliegtuigen niet verbieden om op Brussels Airport te landen”, zo zegt Fransen aan Het Laatste Nieuws. Buurtbewoners vinden dat een flauw excuus. “Enkele jaren geleden lukte het probleemloos om onder dat plafond te blijven. Waarom kan dat nu ineens niet meer? Het is een teken aan de wand dat er iets niet klopt.”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.