De rotonde op het Meiserplein zal volledig worden heraangelegd tot een kruispunt. Ook is plaats voorzien voor fietsers en tram 25, die binnenkort aan het Mediapark zal stoppen. De vergunningsaanvraag wordt nog voor de zomer ingediend.
Nieuwe plannen Meiserplein: gevaarlijke rotonde wordt kruispunt
De plannen werden uit de doeken gedaan aan RTBF en werden bevestigd door het kabinet van minister van Mobiliteit Elke van den Brandt (Groen) aan BRUZZ.
In plaats van een rotonde wordt het Meiserplein een groot kruispunt met verkeerslichten. De oversteekplaatsen worden bovendien beveiligd.
Daarbij worden ook de tramlijnen geïntegreerd met de nieuwe afbuiging voor tram 25 die daardoor de Mediapark-site in Schaarbeek binnenkort zal bedienen.
Het kruispunt wordt in feite een stuk vereenvoudigd, zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister van Mobiliteit Elke van den Brandt (Groen). "Het kruispunt is al vijftig jaar oud, en was onleesbaar geworden." Op verschillende plaatsen moet er worden voorgesorteerd.
(Lees verder onder de afbeelding)
Er komt ook afgescheiden fietsinfrastructuur en extra vergroening. De heraanleg zal bovendien een effect hebben op de invalswegen. "Eén of twee invalswegen zullen niet meer rechtstreeks tot het kruispunt leiden," aldus Desmet.
Volgend jaar zouden de werken starten.
'Zwart kruispunt'
“Onze doelstellingen met de heraanleg is helder: verkeersveiligheid,” zegt Desmet. “Dit is een zwart, onleesbaar kruispunt in Brussel dat al decennialang ongewijzigd is gebleven. Dat willen we veranderen, maar dat heeft dus veel voeten in de aarde, gezien de vele assen die samenkomen, zowel qua autoverkeer als qua openbaar vervoer.”
“De bedoeling is nu om de ruimte te herverdelen en zo elke vervoerswijze een legitieme, veilige plek te geven, en extra vergroening te voorzien.”
De woordvoerder benadrukt dat de plannen nog niet definitief zijn, wel gaat het om een laatste fase voor de plannen nog voor de zomer worden ingediend.
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Mobiliteit , Meiserplein , Meiserplein heraanleg , Elke Van den Brandt , Brussel Mobiliteit