Een dubbelparkeerder, een tram, reclameborden: er zijn genoeg zaken in Brussel die het zicht in het verkeer kunnen versperren. Dan is een spelend kind of fietser moeilijker te zien. Brussel Mobiliteit start nu een nieuwe campagne rond zichtbaarheid in het verkeer. Er hoort een online quiz bij.
Nieuwe quiz van Brussel Mobiliteit leert je beter uitkijken in het verkeer
"Soms kan het verkeer je verrassen", luidt de campagneslogan. Op een van de affiches duikt een mevrouw met een hond plots op achter een wagen.
"Dubbel of te dicht bij het zebrapad geparkeerde auto’s, vrachtwagens, bussen, trams, reclameborden, bomen, werven en zovele andere elementen kunnen het zicht op de weg en op mogelijk gevaar verhinderen", leest het persbericht.
Er kan namelijk overal plots een kind achter een bal lopen, een voetganger opduiken of een wagen voorbijsteken. "Zo gebeuren veel zware ongevallen."
Uitkijken
Met een verkeerskwis wil Brussel Mobiliteit alle regels rond correct inhalen, parkeren en oversteken nog eens herhalen. Bijvoorbeeld: voetgangers moeten het zebrapad gebruiken om over te steken als dat zebrapad zich op minder dan 20 meter van hen bevindt. "Het zijn uiteraard in de eerste plaats de autobestuurders die de veiligheid van alle andere weggebruikers kunnen verhogen, maar ook voetgangers en fietsers kunnen ervoor zorgen dat ongevallen vermeden worden", zegt Brussel Mobiliteit.
Kijkt u goed uit in het verkeer? Dat kan u hier testen in tien vragen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , verkeersveiligheid