Nieuwe trajectcontrole op Gentsesteenweg: 'Het kan in heel Brussel zo zijn'

AV
© BRUZZ
27/05/2022
Updated: 27/05/2022 17.47u

Vanaf vandaag is er een nieuwe trajectcontrole inwerking gesteld op de Gentsesteenweg. De camera's controleren of de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in beide richtingen, tussen de De Sellier de Moranvillelaan en het Schweitzerplein, wordt nageleefd.

“De Gentsesteenweg is een belangrijke as. Er wordt regelmatig te snel gereden én er vinden ook redelijk veel ongevallen plaats. De afgelopen twee jaar vonden hier 12 ongevallen plaats met 13 slachtoffers, waaronder 6 voetgangers, 2 fietsers, 2 brommers, 2 auto's en 1 andere (deze staat niet gecodeerd vandaar de term 'andere') zowel lichtgewonden als zwaargewonden, wat veel is voor Brussel. Ik ben blij dat er hier nu gecontroleerd wordt op snelheid,” vertelt Elke Van Den Brandt (Groen)

"Een trajectcontrole is helemaal anders dan een mobiele radar. Het Sweitzerplein staat bekend om zijn grote passage van schoolgaande kinderen. Het is niet de bedoeling om punctuele snelheidsverlagingen te realiseren, maar bijdragen tot een een langdurige beperking van de snelheid," zegt Xavier Legrand, algemeen directeur van operaties bij politiezone Brussel-West.

"Samen met de politie maken we de ongevalsgevoelige zones veiliger en drijven we de controles op"

Elke Van Den Brandt, Minister van Mobiliteit (Groen)

Elke Van den Brandt (Groen), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Deze soort controles missen hun effect niet volgens mobiliteit Brussel en dragen dan ook bij tot het verminderen van de snelheid en de ernst van de ongevallen. "Met deze strategie streven we onze missie na van nul doden en nul gewonden op onze wegen. Samen met de politie maken we de ongevalsgevoelige zones veiliger en drijven we de controles op," vertelt minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen).

Bij een trajectcontrole wordt de snelheid van een auto gemeten tussen een punt A en een punt B. De gemiddelde snelheid wordt achteraf berekend. Ligt deze boven de toegelaten snelheid dan krijg je een boete. Op de Gentsesteenweg ter hoogte van het Schweitzerplein dient de snelheid lager te liggen dan 30km/h.

766f29fb-42c0-482f-9955-9765dd4ec378.jpeg

| Burgemeester Sint-Agatha-Berchem Christian Lamouline (Les Engagés), Xavier Legrand Directeur Operaties Politiezone Brussel West en Minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) samen aan het trajectcontrole bord op de Gentsesteenweg.

"Er zijn scholen, winkels en publieke voorzieningen in deze buurt waardoor er veel mensen passeren. Om die reden is het nodig om de snelheid van de auto's binnen een deel van de Gentsesteenweg te verzekeren en de eerbiediging van de maximale snelheid te verbeteren," zegt burgemeester Christian Lamouline (Les Engagés). "Dit zal gebeuren door verschillende controle toestellen zoals mobiele en vaste snelheidscontroles, maar ook preventieve radars, te gebruiken."

"Ik zelf rijd niet met de auto, maar ik vind de trajectcontrole een goede zaak. Hier mogen meer controles uitgevoerd worden, zeker om de snelheid te doen verminderen," zegt een buurtbewoonster.

" 's Avonds zal dat zijn vruchten wel afwerpen, maar overdag denk ik eerlijk gezegd van niet. Je staat hier dan toch om de X-aantal meter vast met al dat verkeer," klinkt het bij een andere buurtbewoner.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Mobiliteit , trajectcontrole , Gentsesteenweg

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni