Sinds enkele weken zijn er grote werken van start gegaan aan de Van Praetlaan. Als die klaar zijn, zal de laan uitgerust worden met een trajectcontrole in beide rijrichtingen. Dat bevestigt Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit.
Vernieuwde Van Praetlaan krijgt trajectcontrole
Lees ook: Make-over Van Praetlaan en Vuurkruisenlaan: havenbedrijven in de clinch met Van den Brandt
Er zijn momenteel twee werven bezig op de grote verkeersas in Laken: de werken voor de herinrichting van de Van Praetlaan en voor de aanleg van de nieuwe MIVB-tramlijn 10 naar Neder-Over-Heembeek.
Eenmaal gerenoveerd zal het verkeer op deze noordelijke toegangspoort tot de hoofdstad in twee richtingen verlopen en wordt de parallelle as, de Vuurkruisenlaan, een autovrije stadsboulevard. Met deze grondige metamorfose van de verkeersas willen het Gewest en de Stad Brussel “de leefomgeving van de inwoners van Neder-Over-Heembeek verbeteren en de zachte mobiliteit versterken”.
De trajectcontrole zal pas in werking treden wanneer alle fases van de werken zijn afgerond. Hier is nog geen concrete einddatum voor.
Van 70 naar 50 per uur
Ook de maximaal toegelaten snelheid op de Van Praetlaan gaat omlaag, voor de werken was dat 70 kilometer per uur, maar dat wordt 50 kilometer per uur.
Brussel telt momenteel 7 trajectcontroles. De reden waarom er zo weinig trajectcontroles zijn, is dat er een lang, ononderbroken stuk weg voor nodig is voor de meting van de gemiddelde snelheid. Het traject van de Van Praetlaan betreft bijna 3 kilometer, en is er dus goed geschikt voor.
Lees meer over: Brussel-Stad , Laken , Neder-Over-Heembeek , Mobiliteit , Heraanleg Van Praetlaan , Vuurkruisenlaan , van praetlaan , Brussel Mobiliteit , trajectcontrole