De Brusselse vijfhoek is vanaf maandag 11 mei één groot woonerf waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen op voertuigen. De 155 verkeersborden die het woonerf aanduiden, worden vrijdag geplaatst en dus kwamen Brussels burgemeester Philippe Close (PS), Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) en Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) een kijkje nemen. Het gaat om een testfase van drie maanden.
Nieuwe verkeersborden vormen Brusselse vijfhoek officieel om tot één groot woonerf
De maximumsnelheid in de Brusselse vijfhoek bedroeg 30 km/u, maar met de omvorming tot een woonerf is die nu beperkt tot 20 km/u. Het grote verschil is dat voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de wagens. Zo mogen voetgangers nu de volledige breedte van de openbare weg gebruiken, niet alleen de voetpaden.
De omvorming van de vijfhoek tot één coherente woonerf is mede het gevolg van de coronacrisis, want het moet fietsers en voetgangers extra ruimte geven om de sociale afstand te bewaren. "De mensen ontwaken uit quarantaine en mogen steeds meer naar buiten komen, maar dat willen we op een veilige manier doen. Mensen kunnen hierdoor voldoende ruimte innemen nu de winkels en bedrijven open gaan", vertelt schepen Dhondt.
Maar voor het stadsbestuur en de gewestregering past het woonerf ook binnen hun visie op de hoofdstad en binnen het gewestelijk Good Move-plan, waarbij de focus op zachte mobiliteit ligt. Voor Mobiliteitsminister Van den Brandt is Brussel-stad alvast "een voorbeeldleerling".
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , woonerfzone , verkeersborden , burgemeester Philippe Close
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.