| De M7-rijtuigen rijden vanaf begin 2020 rond

Nieuwe wagons matchen niet met perronhoogte

TG
© Belga
13/01/2020

Ook de nieuwe M7-rijtuigen van de NMBS zullen niet goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit. De hoogte van de deuren (63 cm) komt niet overeen met de perrons (55 tot 76 cm in België). Dat maakt het moeilijk voor onder meer rolstoelgebruikers om zelfstandig de trein op te gaan.

Het nieuws wordt gebracht door de krant De Morgen en bevestigt eerdere opmerkingen van het gelijkekansencentrum Unia.

"Onbegrijpelijk", zegt Ingrid Borré, vicevoorzitter van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH). Die onderzoekt alle federale maatregelen die een invloed hebben op het leven van personen met een handicap en formuleert daarover adviezen. In 2015 gaf de raad al eens het advies aan de NMBS om geen rijtuigen van het type M7 aan te kopen.

De spoorwegmaatschappij bestelde dat type toch en gaat nu een vervolgbestelling plaatsen. "Zo'n rijtuig gaat makkelijk 30 jaar mee. Dat wil dus zeggen dat het nog vele decennia zal duren vooraleer mensen met een mobiele beperking zelfstandig de trein kunnen nemen", zegt Borré. De eerste M7-rijtuigen komen in de loop van 2020 op het spoornet.

Compromis

Volgens de woordvoerder van de NMBS is wel degelijk rekening gehouden met personen met een handicap bij de bestelling van de M7's. "Die M7's zijn dubbeldekrijtuigen en zijn absoluut nodig om de stijging van het aantal passagiers op te vangen. Alle treinen zullen ook een multifunctioneel rijtuig hebben, een grote open ruimte met een aangepast toilet en aangepast intercomsysteem."

Maar ook dat aangepaste rijtuig zal dus de compromis-instaphoogte van 63 centimeter hebben, die dus niet overeenkomt met de perronhoogtes. Mensen met een beperking blijven dus verplicht worden om assistentie te vragen bij het opstappen (ten minste drie uur op voorhand te reserveren).

In België komen verschillende perronhoogtes voor. De stations worden geleidelijk aangepast om de perronhoogte te standaardiseren, maar dat proces gaat traag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , M7 , rijtuigen , NMBS , mensen met een beperking , toegankelijkheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni